Google+ Jak założyć własną winnicę? | startkariery.pl
pomysł na biznes winnica

Jak założyć własną winnicę?

Jeszcze niedawno polskie wino kojarzyło się z tanim jabolem, a nie szlachetnym trunkiem. Obecnie winiarstwo w Polsce przeżywa renesans. Warto więc zastanowić się, czy winnica to dobry pomysł na biznes.

Odpowiedni grunt pod winnicę

Najwięcej winnic w naszym kraju powstaje na południu Polski (Małopolska, Podkarpacie) oraz w Lubuskiem, gdzie historia winiarstwa sięga wielu wieków. Uprawa winorośli wymaga naturalnego nasłonecznienia, dlatego kluczową kwestią przy zakładaniu winnicy jest posiadanie dobrze zlokalizowanej działki rolnej. Najlepszą lokalizacją dla winnicy w Polsce jest ziemia lekko pochylona w kierunku południowym, osłonięta od zachodu (ochrona przed wiatrem i burzami), położona nie wyżej niż 350 metrów n.p.m. Odpowiednia gleba to gliniasta, zaś zdecydowanie odradza się zakładania winnicy na terenach podmokłych.




Sadzonki i uprawa

Glebę pod winnicę należy odpowiednio przygotować. Ziemia powinna zostać nawożona wapnem oraz obornikiem. Winorośl wymaga również gleby bogatej w azot.

Aby nie popełniać kosztownych błędów przy zakładaniu winnicy sugerowane jest zwrócenie się o pomoc do enologa lub do funkcjonujących już innych winnic. Dzięki radom specjalistów można uniknąć wielu początkowych wpadek i zwiększyć szansę, że nasze wino będzie produktem do picia, a nie do postawienia na półce.

Zasadniczą kwestią jest wybór odpowiednich sadzonek i odmian winogron. W naszym klimacie odpowiednie są odmiany odporne na chłód typu Bianca, Seyval Blanc. Sprostają one naszej niesfornej aurze.

Niezbędne wyposażenie

Oprócz winnicy przyda się własna winiarnia, czyli miejsce do przetwarzania winogron, przechowywania wina oraz degustacji trunku.  Proces przetwarzania wina wymaga zakupu odpowiedniego sprzętu takiego jak młynki do szypułkowania, kadzie, beczki na wino, korkownice.  Należy zakupić butelki, zaprojektować etykiety. Powinno się również odpowiednio przygotować piwnice do składowania wina oraz zaaranżować miejsce do degustacji. Winiarnia powinna mieć swój klimat i zachęcać do relaksu z kieliszkiem wina w ręku.

Formalności administracyjne i podatkowe

Założenie komercyjnej winnicy to biurokratyczna droga przez mękę. O takim zamiarze należy poinformować Agencję Rynku Rolnego, która dokona odpowiedniej rejestracji winnicy. Następnie należy spełnić wymagania sanitarne stawiane przez Inspektorat Jakości Handlowej. O produkcji wina trzeba również poinformować służby celne. A potem wykupić jedynie koncesję na alkohol i spodziewać się licznych kontroli ze stron organów sanitarnych i podatkowych.

Analiza SWOT winnicy

Przed założeniem winnicy warto pokusić się o sporządzenie analizy SWOT pomysłu.  Jakie są więc szanse, zagrożenia oraz słabe i mocne strony tego przedsięwzięcia?

 

MOCNE STRONY SZANSE
–unikalny w skali Polski produkt lokalny
– możliwa do uzyskania w naszych warunkach wysoka jakość wina
– potencjalnie spora atrakcja turystyczną
– stosunkowo niewielka chemizacja uprawy winorośli w Polsce, wynikająca z uprawy odporniejszych  odmian winorośli
stale rosnące od lat spożycie wina w Polsce
– ograniczona podaż polskiego wina i niewielka konkurencja ze strony innych jego producentów
– wzrost zainteresowania produktami lokalnymi i regionalnymi
-wzrost zainteresowania winem wśród lepiej wykształconej i zamożniejszej części społeczeństwa  oraz wśród młodszych konsumentów
– wzrost zainteresowania tak zwaną turystyka gastronomiczną, w tym turystyką winiarską
– ogólnie wysoka renoma polskich produktów rolnych i spożywczych
SŁABE STRONY ZAGROŻENIA
-duże ryzyko klimatyczne uprawy winorośli
– brak lokalnych doświadczeń związanych z towarową uprawą winnic
– niedostateczna wiedza fachowa i doświadczenie winiarzy– wysokie koszty inwestycyjne i relatywnie wysokie koszty uprawy– długi czas oczekiwania na pierwszy przychód (zwykle 3 lata po posadzeniu winnicy) )– niszowy charakter i styl polskiego wina, wynikający z uwarunkowań klimatycznych i uprawianych odmian– skomplikowane przepisy i procedury administracyjne związane z produkcją i sprzedażą wina , często spotykana nieprzychylność urzędów i inspekcji wobec winiarzy
-ciągle niewielkie, pomimo stałego wzrostu, spożycie wina na głowę mieszkańca (najniższe w całej UE)
– głębsze zainteresowania winem dotyczy stosunkowo wąskiego kręgu konsumentów
– typowy charakter polskiego wina (wyższa kwasowość, wytrawność) nie trafia w gusta przeciętnego konsumenta
– przekonanie części konsumentów, że polskie wino powinno być tanie– wysokie marże handlowe, które wpływają na końcową cenę wina– niewielkie zainteresowanie dystrybutorów polskim winem
– zakaz reklamy wina w Polsce– duże odciążenia fiskalne (podatek VAT, podatek akcyzowy)

Koszt założenia winnicy

Koszty założenia i prowadzenia winnicy są duże i dlatego nie jest to inwestycja dla wszystkich. Koszty związane z założeniem winnicy to:

- zakup gruntu

- przygotowanie gleby pod winnicę

- zakup i nasadzenie sadzonek

- doradztwo enologiczne

- inne typu ogrodzenie działki, koszty pracowników itp.

-zakup maszyn i urządzeń oraz aranżacją winiarni.

-bieżące koszty związane są z pielęgnacją winnicy, podatkami i opłatami oraz reklamą i promocją.

Wydatki na założenie winnicy na 1 ha powinny zamknąć się w 200 tys. złotych.

Czy na winnicy da się zarobić?

Oczywiście, jeśli uda nam się uprawić dobre wino, to możemy liczyć na zyski rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie z 1 ha. Warto jednak pamiętać, że jest to inwestycja długoterminowa, pierwszych pieniędzy możemy spodziewać się po kilku latach od założenia winnicy. Jest to tez biznes pokoleniowy, z powstałej winnicy korzyści mogą czerpać nasze dzieci i wnuki.

Nakłady na winnicę są wysokie, a interes obarczony chociażby ze względu na klimat dużym ryzykiem. Posiadanie jednak własnego wina i rozkosz jego spożywania…. No cóż, udane własne wino na pewno może wiele wynagrodzić!

Tekst oparty na: http://www.winologia.pl/ekonomika.pdf

Jak założyć własną winnicę?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)
2 komentarzy.

Odpowiedz

*

*

  • Jan
    17 maja 2015 at 11:15 pm - Reply

    Polska winnica to bardzo dobry pomysł. W wielu restauracjach nie ma polskich win, a trend na lokalność nadal się utrzymuje. Z pewnością będzie i zapotrzebowanie i moda na polskie wina. Po rozpoczęciu produkcji można je sprzedawać na nawet online na platformie cabas.pl

  • Ula
    18 lutego 2016 at 7:32 am - Reply
  • banner