Start kariery » Biznes » Pomysł na biznes » Pomysł na biznes – Salon kosmetyczny
Pomysł na biznes

Pomysł na biznes – Salon kosmetyczny

Jak otworzyć salon kosmetyczny? Jakie wymagania trzeba spełnić by otworzyć zakład kosmetyczny? Formalności związane z salonem kosmetycznym. Wymagania sanitarne w salonie kosmetycznym. Jak wybrać lokal na zakład kosmetyczny?

Musisz to dobrze zaplanować – biznesplan to podstawa

Zanim weźmiesz się za otwieranie własnej firmy, wszystko gruntownie przemyśl. Zrób dokładne rozpoznanie rynku, sprawdź co słychać u konkurencji, nie pakuj się między trzy inne zakłady kosmetyczne – raczej poszukaj miejsca, w którym takich usług brakuje. Zastanów się nad odpowiednim lokalem, profilem działalności, źródłem finansowania, perspektywą rozwoju biznesu oraz reklamą.

Otwórz działalność gospodarczą – rejestracja salonu kosmetycznego

To pierwszy i najważniejszy formalny krok do Twojego upragnionego zakładu kosmetycznego. Nie zastanawiaj się i zrób go. No chyba, że chcesz ograniczyć się do robienia henny swojej babci raz na ruski rok za marne grosze albo domowy żurek. Jeśli natomiast myślisz o sprawie poważnie zasuwaj do gminy z odpowiednim wnioskiem! Najpewniej czekają na Ciebie wyprawy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego. Brzmi groźnie? Spokojnie. Nie taki diabeł straszny!

Kto może otworzyć zakład kosmetyczny?

Ty! To oczywiste. Dobrze jeśli znasz się na rzeczy i na początku nie musisz zatrudniać pracowników (no chyba, że masz dużo kasy). Pamiętaj, iż w tego typu zawodach klienci przywiązują się do osoby, a nie zakładu, więc z odejściem kosmetyczek często odchodzą przypływy do kasy. Dlatego najlepiej pracować samemu i od początku wyrabiać sobie mocną markę Jeśli dopiero planujesz swoja karierę jako kosmetyczka – kliknij TUTAJ i dowiedz się jak nią zostać.

Lokal na salon kosmetyczny – ciasny ale własny

No może bez przesady z tą ciasnotą. 15 – 20 metrów kwadratowych to rozsądne minimum. Jeśli masz akurat wolny pokój w domu to wspaniale! Znajdź jeszcze miejsce na poczekalnię i ubikacje dla klientów. Licz się jednak z tym, że jeśli mieszkasz gdzieś na uboczu, na początku możesz mieć kłopoty z dotarciem do szerszego grona. Warto też przemyśleć wynajem lub kupno lokalu w dogodniej lokalizacji. Zasada jest prosta – im bliżej centrum tym większe ceny. Znajdź coś na Twoje finansowe możliwości. Koszt przystosowania pomieszczenia zależy od jego stanu – jeśli wchodzisz na gotowe może zamkniesz się nawet w kilku tysiącach, jeśli kupujesz surowe ściany, licz się z kosztami dziesiątków tysięcy. Niektóre zabiegi jak hennę, masaż twarzy, maseczki itd. możesz robić u klientów w domach. Przelicz jednak dokładnie czy taka praktyka Ci się opłaca.

Miejsce  jest – co w środku?

To co znajdziesz w każdym salonie kosmetycznym. Stanowiska do pedicure i manicure, fotele, krzesła, szafki, brodziki do nóg, przyrządy kosmetyczne (pilniczki, pęsety, sprzęt do hydromasażu itd.), kosmetyki… Na tych ostatnich nie oszczędzaj – lepiej wybrać nieco droższą, ale pewną firmę niż zafundować alergikowi twarz całą w krostach i wizytę na pogotowiu. Pamiętaj, aby wszystkie meble znajdujące się w salonie były łatwe do zachowania w czystości, podobnie podłoga.  Dobrze jeśli ściany mają relaksujące kolory, a w zakładzie jest schludnie. Czystość i higiena to elementarz. Podstawowe wyposażenie niewielkiego zakładu i poczekalni zamknie się w granicach kilkunastu tysięcy złotych. Jeśli w Twoim salonie będzie muzyka lub telewizja zerknij jak rozliczać się z ZAIKSEm i Krajową Radą Radiofonii i Telewizji (abonament RTV).

Wymagania sanitarne dla zakładu kosmetycznego

Są dokładnie opisane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Lepiej dwa razy sprawdź czy spełniasz je wszystkie zanim zaczniesz przyjmować klientów. Nie chcesz przecież wstydzić się podczas kontroli i płacić dotkliwych kar finansowych. Pamiętaj też o sprawnej gaśnicy.

Ile kosztuje otwarcie salonu kosmetycznego?

Przybliżone kwoty znajdziesz powyżej w tekście. Są one różne w zależności od stanu i położenia lokalu, planowanych przez Ciebie usług i niezbędnego wyposażenia. Mały zakładzik w domu otworzysz za niespełna dwadzieścia tysięcy złotych. Im gorszy stan lokalu i większy salon, wydatki wzrosną i to dość sporo.

Reklama to podstawa

Ale przede wszystkim Twoje umiejętności. Jeśli nie potrafisz pomalować paznokci, trzęsą Ci się dłonie, a klienci zalewają się krwią przy wycinaniu skórek to nic Ci nie pomoże. Jeśli jednak jesteś w miarę ogarnięta będzie dobrze. Wyróżnij się  reklamą. W przypadku gdy nie masz o niej pojęcia, zleć  komuś zaprojektowanie plakatów i bannerów. Rozwieś je w widocznych miejscach. Uwaga! Dwie porady: a) nie wszędzie można je wieszać; b) nie zalewaj nimi całej dzielnicy. Jeśli masz fundusze skontaktuj się z lokalnymi mediami. Dobrym pomysłem jest kilka darmowych zabiegów dla przyjaciół, którzy Cię polecą. Bądź aktywna w internecie – załóż konto salonu na Facebooku, jeśli potrafisz ciekawie pisać o pielęgnacji ciała i kosmetykach pomyśl o blogu.

Podejście do klientów

Chyba nie muszę pisać, że masz być miła? Poza tym daj im się wygadać. Stałym zaproponuj niewielkie zniżki lub darmowe próbki kosmetyków, o których sprzedaż możesz poszerzyć swoje usługi. W nagłych sytuacjach, jeśli masz czas, przyjmij kogoś poza godzinami pracy, może nawet (oczywiście za odpowiednią dopłatą) dojedź do klienta? Z drugiej strony nie dawaj się wykorzystywać – ważne żeby Cię szanowali, cenili, zaprzyjaźnili się nieco z Tobą i wspominali o Twoim salonie w towarzystwie.

komentarze 2

Kliknij, by dodać komentarz

  • Powadzę gabinet kosmetyczny od półtora roku i powiem tak – nie było łatwo, ale jednak warto. Robię to co mi sprawia radość i przynosi mi to coraz większe dochody. Kokosów nie ma, ale powoli 😉 Cieszę się z tego kroku i polecam wszystkim wahającym się, czy zakładać gabinet kosmetyczny. Jako radę dodam, że trzeba uważnie wybrać dostawcę wyposażenia gabinetu. Przeszperałam internet w poszukiwaniu dobrych recenzji i trafiłam na firmę ForSpa. Mogę tylko powiedzieć, że jestem zadowolona z jakości ich sprzętu, kosmetyków. Prowadzą też konsulting w zakresie prowadzenia SPA, ale akurat mi się to nie przydało, mam bardziej typowy gabinet kosmetyczny. Co do reklamy swojej firmy – nieocenionym narzędziem jest Facebook no i oczywiście zadowolone klientki.

  • Kiedy juz wyposazenie jest pelne, warto dobrze przemyslec jakie ceny ustalimy na poszczegolne zabiegi. Trzeba miec rozeznanie rynku, zeby wlasna oferte zbudowac w sposob wyrozniajacy nasze uslugi. Nie za drogo, ale tez nie za tanio. Czym chcemy nie tylko przyciagnac klienta, ale i sprawic zeby zostal naszym stalym „gosciem”. To jak bedziemy traktowac naszych klientow i jakim warsztatem dysponujemy w przewazajacej wiekszosci zadecyduje o tym, czy nasz biznes sie rozwinie.