Start kariery » Biznes » Czym jest rebranding i dlaczego warto go przeprowadzić?
Biznes

Czym jest rebranding i dlaczego warto go przeprowadzić?

Rebranding jest złożonym procesem, który ma za zadanie odmienienie image, czyli wizerunku marki lub firmy. Swoim zakresem i zasięgiem może obejmować zarówno samo odświeżenie logo, jak i zmianę nazwy, kolorystyki, hasła przewodniego, a nawet całego systemu identyfikacji wizualnej firmy. Rebranding jest bardzo skomplikowanym i wymagającym przedsięwzięciem, którego warto podjąć się w uzasadnionych przypadkach. W wielu sytuacjach jego wdrożenie pozwala ocalić firmę przed upadkiem oraz pomóc w lepszym rozwijaniu działalności biznesowej.

Czym jest i na czym polega rebranding?

Pod pojęciem rebrandingu kryje się zmiana wizerunku firmy lub marki. Najczęściej proces ten jest kojarzony ze przemianą identyfikacji wizualnej, czyli tego, jak przedsiębiorstwo dosłownie prezentuje się w oczach klientów. Zadaniem rebrandingu jest sprawienie, aby marka stała się w oczach odbiorców atrakcyjniejsza, bardziej nowoczesna i wartościowa. W efekcie, klienci poczują chęć do zapoznania się z jej ofertą i dalszego korzystania z usług, co wprost przełoży się na pozycję na rynku oraz wyniki finansowe firmy. Rebranding jest wymagającym procesem zarówno pod względem pracy, jak i czasu, który wymaga sporo zaangażowania, pieniędzy oraz praktycznych umiejętności.

Według badań, jedna na trzy polskie firmy w ciągu ostatnich pięciu lat zdecydowała się na przeprowadzenie rebrandingu. 80% przedsiębiorstw podjęło taką decyzję z powodów wizerunkowych, gdyż ich identyfikacja wizualna wymagała odświeżenia oraz lepszego dostosowania do aktualnie panujących realiów. Oprócz tego, firmy decydują się na rebranding w celu zmiany strategii biznesowej, lepszego wykorzystania nowych technologii, w wyniku przejęcia nowych marek i dążenia do ujednolicenia ich wizerunku oraz w sytuacji, kiedy odświeżenie wizerunku jest jedynym sposobem na ocalenie firmy przed upadkiem.

Kiedy warto zdecydować się na rebranding?

Firmy najczęściej myślą o rebrandingu w sytuacji, kiedy odnotowują spadek sprzedaży oraz co za tym idzie, zmniejszenie zainteresowania klientów ich usługami. Wtedy bardzo często okazuje się, że winę za słabe wyniki sprzedażowe ponosi przestarzały i niedostosowany do obecnie panujących realiów biznesowych wizerunek, który zamiast pomagać firmie w systematycznym i skutecznym budowaniu przewagi konkurencyjnej, skutecznie hamuje lub zakłóca ten proces. Rebranding jest więc sposobem na wyjście z kryzysu wizerunkowego i zaprezentowanie odbiorcom nowej, lepszej odsłony tej samej firmy.

Kryzys nie jest jednak jedynym powodem, dla którego warto zdecydować się na rebranding. Innymi możliwymi powodami może być dążenie do dostosowania marki do nowych trendów, wyróżnienie się na tle konkurencji, chęć dotarcia do zupełnie nowej grupy docelowej lub po prostu poczucie, że nadszedł czas na zmiany. Rebranding pozwala firmie ruszyć naprzód, nabrać wiatru w żagle oraz motywacji do dalszych działań. Pozwala ponadto rozwijać się w zgodzie z wymaganiami współczesnego rynku oraz precyzyjniej odpowiadać na zmieniające się dynamicznie potrzeby i oczekiwania odbiorców. Oprócz tego, pozwala lepiej wykorzystać szanse i możliwości, jakie oferuje współczesny świat.

Dodaj komentarz

Kliknij, by dodać komentarz