Start kariery » Biznes » Jak firmy budują swój wizerunek?
Biznes

Jak firmy budują swój wizerunek?

Budowanie wizerunku firmy jest istotne z kilku powodów. Po pierwsze: pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców poprzez utrwalenie wizerunku marki w przestrzeni publicznej. Po drugie: przyciąga do firmy najlepsze talenty. Po trzecie: zwiększa zaangażowanie dotychczas zatrudnionych pracowników. Na czym polegają działania employer brandingowe? Sprawdź!

Jak wygląda employer branding w XXI wieku?

Budowanie wizerunku firmy to złożony proces. Na sposób postrzegania firmy wpływa bowiem wiele czynników m.in. nazwa czy logo, ale też sposób komunikacji z klientami czy kultura organizacji. Marki coraz częściej są „rozliczane” także ze swoich działań na rzecz klimatu czy konkretnych społeczności. To elementy, które należy wziąć pod uwagę w trakcie tworzenia kampanii skierowanej do przyszłych i obecnych pracowników.

Komunikacja w organizacji powinna być przede wszystkim spójna: wewnątrz firmy i na zewnątrz. Rozpoczęcie działań, zarówno w sieci, jak i w innych kanałach, powinno być poprzedzone skrupulatnymi badaniami wizerunkowymi. Konieczne jest wypracowanie strategii zarządzania marką oparte na Employer Value Proposition, czyli zestawie wartości wyróżniających danego pracodawcę.

Ze względu na dynamiczny rozwój nowych technologii kampanie Employer Brandingowe realizowane są przede wszystkim w sieci. Internet dał niemal nieograniczoną możliwość dzielenia się z innymi użytkownikami swoimi pragnieniami, odczuciami czy przekonaniami. Dlatego wiele osób, zanim zdecyduje się na złożenie dokumentów aplikacyjnych do danej firmy, sprawdza, czy ma do czynienia z rzetelnym pracodawcą. Kandydaci najczęściej szukają odpowiedzi na pytania: jaka atmosfera panuje w organizacji. Analizują także, czy działania firmy są zgodne z ich własnymi przekonaniami. To stosunkowo nowy trend, który należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu kampanii employer brandingowych.

Czy budowanie wizerunku firmy to wyłącznie działania skierowane na zewnątrz?

Kampania employer branding nie powinna być kierowana wyłącznie do osób, które są potencjalnymi kandydatami do pracy w danej firmie. Aby obniżyć rotację pracowników i zwiększyć ich zaangażowanie w projekty firmowe, warto pamiętać także o osobach już zatrudnionych. Celem działań skierowanych do tej grupy jest przede wszystkim kształtowanie poczucia dumy wynikające z pracy w organizacji. Pracownik, który może liczyć na pozytywny feedback od przełożonych, odczuwa większą satysfakcję z wykonywanej pracy. Dbanie o samopoczucie pracownika jest szczególnie istotne w czasach, gdy jest bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów (zwłaszcza z branży IT), a część osób wykonuje obowiązki zdalnie lub w formie hybrydowej. Działania skierowane do obecnych pracowników to przede wszystkim: stworzenie przyjaznego miejsca pracy oraz dbanie o prawidłową komunikację. Skutecznym sposobem na budowanie zaangażowania wśród pracowników są dodatkowe benefity dostosowane do potrzeb i oczekiwań (nie w każdej firmie sprawdzą się te same formy nagrody). Dzięki upowszechnieniu się koncepcji Life Long Learning, czyli przeświadczeniu, że człowiek uczy się przez całe życie, jednym z istotnych motywatorów jest możliwość rozwoju. Firmy, które nie oferują swoim pracownikom jasno nakreślonej ścieżki kariery, nie mogą więc liczyć na pozyskanie najbardziej utalentowanych kandydatów.

Dodaj komentarz

Kliknij, by dodać komentarz