Start kariery » Biznes » Co to jest crowdfunding?
Biznes

Co to jest crowdfunding?

Jak zebrać środki na działalność dzięki finansowaniu społecznościowemu? Czy crowdfunding to dobry pomysł na zebranie pieniędzy na biznes? Gdzie szukać finansowania? Wady i zalety crowdfundingu. Crowdfunding a urząd skarbowy.

Co to jest crowdfunding?

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe jest formą publicznej zbiórki pieniędzy na realizację określonego celu, w tym biznesowego. Dzięki platformom crowdfundingowym funkcjonującym w sieci starający się o dotację może zamieścić opis swojego pomysłu i liczyć na wsparcie zainteresowanych internautów. Internauci, jako inwestorzy decydują się, czy wesprzeć finansowo dany projekt. Najczęściej niewielkimi kwotami. W zamian mogą otrzymać upominek, finalny produkt wspieranej firmy lub (rzadko) jej udziały.

Crowdfunding w Polsce dopiero raczkuje, jednak na  świecie jest to bardzo popularna forma zbierania pieniędzy w celu zrealizowania swojego pomysłu. Dzięki największej platformie crowdfundingowej na świecie -Kickstarter- już ponad 70 tysięcy pomysłów uzyskało finansowanie na łączną kwotę 1,3 miliarda dolarów.

W jaki sposób pozyskać fundusze dzięki crowdfundingowi?

Finansowanie społecznościowe możliwe jest poprzez platformy crowdfundingowe. Na świecie najbardziej znany serwis to Kickstarter, w Polsce platformy tego typu dopiero rozwijają skrzydła. Najbardziej popularna polska platforma to polakpotrafi.pl.  Serwis ten wspiera przede wszystkim startupy starające się zaistnieć w mediach i showbiznesie. Oprócz niego funkcjonują również: ideowi.pl, wspieram.to, myseed.pl, siepomaga.pl i kilka innych. W zamian za umieszczenie prezentacji biznesowej na stronie platforma popiera kilka procent prowizji od zebranej sumy. Startup starający się o pozyskanie funduszy dokładnie opisuje przedsięwzięcie, określa jakie korzyści wspierający inwestor otrzyma za okazaną pomoc. Co ważne – w prezentacji pomysłu musi być określona docelowa kwota zbiórki. Jeśli nie uda się w określonym czasie zebrać tej kwoty, to wspierający nie mają obowiązku przesłać zadeklarowanych pieniędzy. Szacuje się, że jedynie 40% projektów kończy się uzyskaniem całej kwoty wsparcia. Dlatego też prezentacje na platformach crowdfundingowych powinny być atrakcyjne i doskonale przygotowane. Dużym zainteresowaniem cieszą się te startupy, które oprócz opisu umieszczają również filmy i prezentacje multimedialne.

Wady i zalety crowdfundingu

Crowdfunding to system prosty, ale nie doskonały. Jakie są więc wady i zalety finansowania społecznościowego?

ZALETYWADY
Brak ryzyka finansowego ( w odróżnieniu od np. kredytów bankowych)Duże ryzyko niepowodzenia zbiórki (60% akcji crowdfundingowych kończy się porażką)
Prosty i czytelny system pozyskania funduszy
Niewielkie nakłady finansowe przy tworzeniu prezentacjiPomysł musi być zabezpieczony prawnie (zastrzeżony), gdyż istnieje ryzyko,  że po wystawieniu pomysłu na światło dzienne zostanie on skradziony.
Promocja pomysłu jako wartość dodana do zbiórki

Crowdfunding a podatki

Jak każde nowe zjawisko gospodarcze, crowdfunding nie jest jeszcze dobrze znany urzędnikom. W jaki sposób rozliczyć więc wpływy z finansowania społecznego by nie narazić się na kłopoty ze strony „skarbówki”?

Istnieją 2 modele rozliczenia środków na działalność pozyskanych z crowdfundingu:

1. Crowdfunding jako darowizna

Jeśli potraktujemy corwdfunding jako darowiznę, a pojedyncza kwota nie przekroczy limitu ustawowego w wysokości 4902 zł, to nie płaci się podatku od darowizny

2.  Crowdfunding jako swoista umowa kupna-sprzedaży

Jeśli w zamian za wsparcie startup oferuje formę wynagrodzenia (np: finalny produkt), to mamy do czynienia ze swoistą umową kupna-sprzedaży. Jeśli wartość tej transakcji przekracza 1000 zł, to wtedy wpłacający powinien zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych PCC. Jeśli wartość wsparcia w zamian za „prezent” nie przekracza kwoty 1000 zł, to wtedy na zbierającym fundusze ciąży obowiązek opłacenia podatku dochodowego w wysokości 18%.

komentarze 2

Kliknij, by dodać komentarz

  • Jest jeszcze wiele innych serwisów, mających na koncie duże sukcesy w przeciwieństwie do wspomnianych w artykule – dobrym przykładem jest min. crowdangels.pl – który przeprowadził pierwszą w Polsce kampanię crowdfundingu udziałowego dla spółki z o. o. – crowdfunding udziałowy tworzy biznesy i nowe miejsca pracy.