Jak zebrać środki na działalność dzięki finansowaniu społecznościowemu? Czy crowdfunding to dobry pomysł na zebranie pieniędzy na biznes? Gdzie szukać finansowania? Wady i zalety crowdfundingu. Crowdfunding a urząd skarbowy.
Spis treści
Co to jest crowdfunding?
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe jest formą publicznej zbiórki pieniędzy na realizację określonego celu, w tym biznesowego. Dzięki platformom crowdfundingowym funkcjonującym w sieci starający się o dotację może zamieścić opis swojego pomysłu i liczyć na wsparcie zainteresowanych internautów. Internauci, jako inwestorzy decydują się, czy wesprzeć finansowo dany projekt. Najczęściej niewielkimi kwotami. W zamian mogą otrzymać upominek, finalny produkt wspieranej firmy lub (rzadko) jej udziały.
Crowdfunding w Polsce dopiero raczkuje, jednak na świecie jest to bardzo popularna forma zbierania pieniędzy w celu zrealizowania swojego pomysłu. Dzięki największej platformie crowdfundingowej na świecie -Kickstarter- już ponad 70 tysięcy pomysłów uzyskało finansowanie na łączną kwotę 1,3 miliarda dolarów.
W jaki sposób pozyskać fundusze dzięki crowdfundingowi?
Finansowanie społecznościowe możliwe jest poprzez platformy crowdfundingowe. Na świecie najbardziej znany serwis to Kickstarter, w Polsce platformy tego typu dopiero rozwijają skrzydła. Najbardziej popularna polska platforma to polakpotrafi.pl. Serwis ten wspiera przede wszystkim startupy starające się zaistnieć w mediach i showbiznesie. Oprócz niego funkcjonują również: ideowi.pl, wspieram.to, myseed.pl, siepomaga.pl i kilka innych. W zamian za umieszczenie prezentacji biznesowej na stronie platforma popiera kilka procent prowizji od zebranej sumy. Startup starający się o pozyskanie funduszy dokładnie opisuje przedsięwzięcie, określa jakie korzyści wspierający inwestor otrzyma za okazaną pomoc. Co ważne – w prezentacji pomysłu musi być określona docelowa kwota zbiórki. Jeśli nie uda się w określonym czasie zebrać tej kwoty, to wspierający nie mają obowiązku przesłać zadeklarowanych pieniędzy. Szacuje się, że jedynie 40% projektów kończy się uzyskaniem całej kwoty wsparcia. Dlatego też prezentacje na platformach crowdfundingowych powinny być atrakcyjne i doskonale przygotowane. Dużym zainteresowaniem cieszą się te startupy, które oprócz opisu umieszczają również filmy i prezentacje multimedialne.
Wady i zalety crowdfundingu
Crowdfunding to system prosty, ale nie doskonały. Jakie są więc wady i zalety finansowania społecznościowego?
ZALETY | WADY |
Brak ryzyka finansowego ( w odróżnieniu od np. kredytów bankowych) | Duże ryzyko niepowodzenia zbiórki (60% akcji crowdfundingowych kończy się porażką) |
Prosty i czytelny system pozyskania funduszy | |
Niewielkie nakłady finansowe przy tworzeniu prezentacji | Pomysł musi być zabezpieczony prawnie (zastrzeżony), gdyż istnieje ryzyko, że po wystawieniu pomysłu na światło dzienne zostanie on skradziony. |
Promocja pomysłu jako wartość dodana do zbiórki |
Crowdfunding a podatki
Jak każde nowe zjawisko gospodarcze, crowdfunding nie jest jeszcze dobrze znany urzędnikom. W jaki sposób rozliczyć więc wpływy z finansowania społecznego by nie narazić się na kłopoty ze strony „skarbówki”?
Istnieją 2 modele rozliczenia środków na działalność pozyskanych z crowdfundingu:
1. Crowdfunding jako darowizna
Jeśli potraktujemy corwdfunding jako darowiznę, a pojedyncza kwota nie przekroczy limitu ustawowego w wysokości 4902 zł, to nie płaci się podatku od darowizny
2. Crowdfunding jako swoista umowa kupna-sprzedaży
Jeśli w zamian za wsparcie startup oferuje formę wynagrodzenia (np: finalny produkt), to mamy do czynienia ze swoistą umową kupna-sprzedaży. Jeśli wartość tej transakcji przekracza 1000 zł, to wtedy wpłacający powinien zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych PCC. Jeśli wartość wsparcia w zamian za „prezent” nie przekracza kwoty 1000 zł, to wtedy na zbierającym fundusze ciąży obowiązek opłacenia podatku dochodowego w wysokości 18%.
Jest jeszcze wiele innych serwisów, mających na koncie duże sukcesy w przeciwieństwie do wspomnianych w artykule – dobrym przykładem jest min. crowdangels.pl – który przeprowadził pierwszą w Polsce kampanię crowdfundingu udziałowego dla spółki z o. o. – crowdfunding udziałowy tworzy biznesy i nowe miejsca pracy.
bardzo fajne wyjaśnienie, gratuluje artykułu skoro nawet taki laik jak ja zrorumiał.