MLM posiada rzesze wiernych zwolenników i pewnie tyle samo zaciekłych przeciwników. Dla pierwszych marketing wielopoziomowy jest drogą do kariery i astronomicznych zarobków, dla drugich zwyczajnym naciąganiem ludzi i robieniem im wody z mózgu. Jak to naprawdę jest z tym MLM?
Spis treści
O co chodzi w MLM?
MLM – marketing wielopoziomowy czy jak kto woli sieciowy jest specyficzną formą prowadzenia dystrybucji produktów, opartą na tworzeniu grupy sprzedawców bezpośrednich. Pozwala to firmie zaoszczędzić pieniądze na reklamie, etatach czy sklepach stacjonarnych. Przedsiębiorca sprzedaje pracownikowi produkty po cenach preferencyjnych, a ten rozprowadza je po stawkach katalogowych. Może także stać się liderem i budować własną grupę dystrybucji. Wtedy nie tylko otrzymuje prowizję od swoich sprzedaży, ale także od transakcji mu podległych. Teoretycznie, możliwa jest więc sytuacja, w której dobry handlowiec przestaje pracować i utrzymuje się wyłącznie ze swojej sieci sprzedażowej. W rzeczywistości takich osób jest niewiele.
Na czym i jak zarabia się w MLM?
Model marketingu wielopoziomowego stosowany jest do sprzedaży wielu najrozmaitszych produktów. Od najbardziej popularnych kosmetyków, przez suplementy diety, środki czystości, biżuterię, sprzęt gospodarstwa domowego aż po produkty ubezpieczeniowe. Praca w każdej firmie wygląda podobnie. Głównym zadaniem jest zdobywanie nowych klientów przedstawianie im oferty, doradzanie oraz finalizowanie transakcji. To najprostsza forma zarabiania. MLM daje jednak prawdziwe możliwości dopiero poprzez zostanie liderem i budowanie sieci podległych sprzedawców co generuje zysk pasywny.
Czy da się żyć z MLM?
Tak. Choć miesięczne zarobki rzędu kilku, kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych zarezerwowane są dla osób posiadających spore grupy sprzedażowe, liczące po kilkuset czy nawet kilka tysięcy pracowników. Większość handlowców działających w MLM nie może liczyć na tak astronomiczne kwoty. Przeważnie tego typu biznes jest dla nich formą dorobienia sobie do pensji czy na studiach.
Dla kogo MLM?
Dla osób pewnych siebie, komunikatywnych i wygadanych. Bardzo istotna jest sztuka płynnego wypowiadania się i atrakcyjnego prezentowania oferty. Sprzedawca powinien być przekonujący lecz nienachalny. Kluczowa jest umiejętność organizowania własnego czasu pracy i łatwość w nawiązywaniu nowych kontaktów. Nie można bać się „wyjść do ludzi”. Im więcej znajomych ma pracownik tym lepiej.
Wady i zalety MLM
Wszystko ma swoje dobre i złe strony. Z jednej MLM daje możliwość realnego zarobku czy uzyskania przychodu pasywnego, z drugiej zaś zmusza do ciągłego zabiegania o klienta. Nie wszyscy mają odpowiedni do tego charakter. Poza tym wiele osób uważa marketing wielopoziomowy za zwykłe naciągarstwo i nieprzychylnie patrzy na przedstawicieli tego rodzaju firm, szczególnie jeśli Ci zbyt mocno angażują się w swoją pracę i każdy kontakt uznają za dobrą okazję do sprzedaży.
Zalety MLM | Wady MLM |
Niski lub żaden koszt rozpoczęcia. | Przeważnie niskie zarobki na początku. |
Elastyczny i nielimitowany czas pracy. | Brak stałego wynagrodzenia – nie sprzedajesz – nie zarabiasz. |
Możliwe spore zarobki i dochód pasywny. | Wymagane specyficzne cechy charakteru. |
Stosunkowo łatwo dorobić do studiów czy pracy. | Potrzeba wielu chęci i motywacji. |
Nowe znajomości. | Możliwa nieprzychylna opinia wśród znajomych. „Akwizytor”, „naciągacz” itd. |
Niewielu udaje się realnie wzbogacić. |
Mlm to świetna sprawa na sprawdzenie się w biznesie oraz nabycie wielu kompetencji
Dlaczego ? Bo przy praktycznie zerowym ryzyku finansowym uczymy się pracy na wlasny rachunek.
W mlm uczymy się sprzedaży, rozwijamy zdolności interpersonalne, uczymy się planowania, samodyscypliny, kierowania i motywowania zespolu, wyrabiamy w sobie cechy lidera, uczymy się publicznie wystepowac… .
Na początku male pieniądze ? Kto zarabia pieniadze podczas 5 lat studiów ? Ktos placi za naukę ? Mlm to szkola biznesu….
Marketing sieciowy daje możliwość zbudowania systemu biznesowego bez ponoszenia dużego ryzyka, które zawsze wiąże się z prowadzeniem tradycyjnej działalności.
Działalność ta ma oczywiście swoje wady, jednak nie takie jak wymienione w artykule.
„Brak stałego wynagrodzenia – nie sprzedajesz – nie zarabiasz”
Istotą MLM jest czerpanie korzyści z obrotu grupy, nie ze sprzedaży własnej.
„Możliwa nieprzychylna opinia wśród znajomych. „Akwizytor”, „naciągacz” itd.”
Jeśli ktoś działa w sposób nie etyczny to zawsze będzie cieszył się złą opinią. Nie ważne czy robi MLM, czy cokolwiek innego.
„Niewielu udaje się realnie wzbogacić”
W ciągu pięciu lat około 80% tradycyjnych biznesów upada. W ciągu kolejnych 5 lat upada kolejne 80%. Dlaczego? Bo prowadzenie firmy to bardoz trudna sprawa.
Niewielu udaje się realnie wzbogacić na czymkolwiek. W MLM jednak każdy ma te same możliwości i narzędzia.
„Przeważnie niskie zarobki na początku.”
Zgodzę się tylko z tym punktem. Gratyfikacja odroczona w czasie to spora wada MLM