Jeśli jesteś osobą, która od stawiania czoła nowym wyzwaniom bardziej ceni sobie spokój i wygodę – branża SEO nie jest dla ciebie. Jeśli szukasz bezpiecznej posady i zawodu, którego wystarczy się wyuczyć raz – branża SEO nie jest dla ciebie. Jeśli nadal wierzysz w iluzję stabilizacji bez potrzeby rozwoju i poszukiwania nowych dróg – znasz już zakończenie…
Z tego złowróżbnego wstępu wyłania nam się obraz pozycjonera, przy którym moce Mrocznego Rycerza i Wolverine’a nie znaczą więcej niż zeszłoroczny wycinek z gazety informujący o kierowcach po raz kolejny zaskoczonych przez nadejście zimy. Ok, może i porównanie jest mocno przesadzone, ale przynajmniej od początku postawiliśmy sprawę jasno: w tej branży nie jest łatwo.
Spis treści
SEO, SERP – o czym wy właściwie rozmawiacie?
Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak ogromny potencjał tkwi w pozycjonowaniu. Często niskim nakładem kosztów możesz skierować do swojej strony lub bloga tysiące użytkowników. Co najlepsze, w przeciwieństwie do nachalnych reklam banerowych, w tym przypadku sprowadzasz do siebie cenny ruch – ludzi realnie zainteresowanych tym, co oferujesz.
Zapewne niektórym z was terminologia używana w tym artykule może być obca lub co najmniej niejasna. Wyjaśnijmy więc podstawowe pojęcia, które bezpośrednio wiążą się z pracą pozycjonera.
SEO (ang. Search Engine Optimization) – gdyby traktować tłumaczenie dosłownie, mowa tu o optymalizacji stron internetowych w taki sposób, aby wyszukiwarki internetowe (przede wszystkim Google) odbierały je w pozytywny sposób. Docelowo optymalizacja ta ma się oczywiście przełożyć na osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu danej wyszukiwarki. W Polsce termin SEO zwykle utożsamiany jest jednak nie tylko z procesem optymalizacji, ale całokształtem działań związanych z pozycjonowaniem strony.
Pozycjonowanie strony www – krótka piłka. Działania zmierzające do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce przez konkretną witrynę, sklep czy coraz częściej również film video.
SERP (ang. Search Engine Results Page) – to strona którą widzimy po wpisaniu dowolnej frazy w polu wyszukiwania. Przedstawia ona ranking stron o tematyce pasującej do złożonego zapytania, w tym strony sponsorowane (reklamy).
Chcesz pozycjonować strony www? Musisz być elastyczny
Jeśli mam być szczery, bez znajomości powyższych terminów wasze szanse na sukces w branży SEO są praktycznie takie same. To jeden z tych zawodów, w których wiedza teoretyczna ma niewielki wpływ na osiągane efekty. Wiadomo, warto sprawnie posługiwać się technicznymi definicjami, natomiast koniec końców to praktyczne działania, kreatywne myślenie i wiele (naprawdę wiele) testów określają twoją realną skuteczność, a przez to również wartość.
Jak przekonać do siebie Google?
Zasadniczym problemem (nazwijmy to mniej groźnie – wyzwaniem) jest algorytm wyszukiwarki. Firma Google pilnie strzeże schematu, w oparciu o który ocenia poszczególne strony i stawia je na konkretnych pozycjach. Wiemy tylko, że pod uwagę branych jest mnóstwo czynników, takich jak:
– Jakość i ilość treści na stronie,
– Liczba i jakość linków prowadzących do strony,
– Poprawność kodu strony
– Dbałość o optymalizację elementów na stronie (tekstów, obrazów, linków itp.)
– Wiek strony
– Prędkość wczytywania witryny
– Częstotliwość aktualizacji
Można by wymieniać bez końca. Podobnych wyznaczników jest bez wątpienia kilkaset. Ten fakt już wystarczająco dowodzi, że pozycjonowanie strony będzie wymagać odrobinę fatygi.
Jakby tego było mało, algorytm wyszukiwania jest regularnie aktualizowany. Firma Google robi to w celu serwowania użytkownikom coraz lepszych odpowiedzi na ich zapytania. W praktyce oznacza to, że strony które dziś zajmują pierwsze pozycje w wyszukiwarce, jutro mogą znaleźć się na szarym końcu wyników wyszukiwania. Wspomniane aktualizacje to prawdziwa zgroza wielu pozycjonerów – a na pewno tych, którzy idą na łatwiznę i stosują niskiej jakości metody automatycznego pozycjonowania, kończące się często nałożeniem filtru lub całkowitego zbanowania domeny.
Nadal duża liczba agencji SEO rozlicza się na podstawie osiąganych efektów. Oznacza to, że jeśli z powodu nowej aktualizacji algorytmu strony klientów dotkliwie spadną w rankingu, firma może stracić znaczną część swoich przychodów. A przecież trzeba opłacić pracowników, abonamenty, hostingi, domeny i pozostałe narzędzia wykorzystywane w procesie pozycjonowania.
Jak zostać specjalistą ds. SEO?
Wszystko, czego potrzebujesz to… komputer z dostępem do internetu i otwarta głowa. Brzmi banalnie? Być może, ale żeby naprawdę przekonać się czy pasujesz do zawodu pozycjonera, musisz po prostu przejść do działań praktycznych. Osobiście polecam ci poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z podstawowymi publikacjami dotyczącymi pozycjonowania stron. Mogą to być kursy: Pozycjonowanie stron krok po kroku (S. Gdak), Pozycjonowanie i optymalizacja stron www. Jak to się robi (B. Danowski, M. Makaruk), Pierwsze miejsce w wyszukiwarkach (A. Podlaski). Poza tym warto sięgnąć po bardziej aktualną wiedzę dostępną na wszelkiego rodzaju blogach poświęconych pozycjonowaniu. Wiele cennych informacji znajdziesz również na forum PiO, jednak w tym konkretnym przypadku radzę zachować większy dystans. Po pierwsze, udzielają się tam nie tylko doświadczeni SEOwcy, ale również osoby mniej zaawansowane wygłaszające swoje spekulacje. Dodatkowo wielu użytkowników dość ostro, nieraz prześmiewczo, traktuje początkujących.
Po wtajemniczeniu się w świat pozycjonowania nie pozostaje już nic innego jak spróbować swoich sił w tej branży. W tym celu polecam stworzyć co najmniej jedną testową stronę internetową (może to być nawet darmowy blog w jednym z dostępnych kreatorów). To doskonała okazja do utrwalenia zdobytej wiedzy przez konkretne działanie. Po stworzeniu i zoptymalizowaniu strony czas rozpocząć link building. Jestem przekonany, że (o ile wybrałeś rozsądny rynek na który chcesz wejść) przy konsekwentnym działaniu szybko uzyskasz pierwsze efekty. A gdy już zauważysz, że twoja praca przekłada się na realne korzyści, radość z sukcesu będzie najlepszą motywacją do podejmowania kolejnych wyzwań oraz finalnie rozpoczęcia komercyjnej działalności.
Ciągłe zmiany wymagają od specjalistów ds. SEO szybkiego reagowania na nowości, modyfikowania schematów działania i wprowadzania poprawek na pozycjonowanych stronach. Warto też dodać, że nikt nie zna recepty gwarantującej sukces. Wszelkie osiągnięcia zawdzięcza się prywatnym testom. Jeśli pozycjoner wpadnie na pomysł oryginalnej metody, która świetnie sprawdza się w większości przypadków, będzie trzymał ją w tajemnicy przed innymi.
Między innymi dlatego rynek ten jest tak pasjonujący i ciekawy. Przynajmniej dla osób, które nie lubią stać w miejscu i mają w sobie żyłkę (SEO)bohatera. Tyle, że zamiast super mocy i mieczy świetlnych zmieniają świat przy użyciu myszki i własnego umysłu.
Marcin Zając – właściciel Agencji SEO Teraz Top specjalizującej się w pozycjonowaniu regionalnym. Zafascynowany światem social media i marketingiem internetowym. Prywatnie wielbiciel kultury irlandzkiej i fan zespołu The Offspring. Życiowe motto: „Comfort zones are where dreams go to die”.
Liczba wyszukiwan informuje o tym, jak czesto dane slowo kluczowe bylo wprowadzane do wyszukiwarki i wyszukiwane w ciagu miesiaca. Im wyzsza liczba wyszukiwan, tym wieksza konkurencja, a co za tym idzie, trudniejsze pozycjonowanie danego slowa kluczowego.