Start kariery » Praca » Zawód: Specjalista ds. SEO – WYWIAD
Praca

Zawód: Specjalista ds. SEO – WYWIAD

Czym zajmuje się specjalista ds. SEO/ pozycjoner? Gdzie można nabyć odpowiednie kwalifikacje do wykonywania tych zawodów? O zawodzie SEO specjalisty  rozmawiamy z Martą Gryszką, znaną w środowisku polskich pozycjonerów jako Lexy.

Czym jest SEO, a czym pozycjonowanie?

W polskim środowisku przyjęło się traktowanie określenia SEO jako jednoznacznego z pozycjonowaniem strony w wynikach organicznych (bezpłatnych). Aby jednak być precyzyjną powiem, że SEO to czysta optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek (tzw. działania on-site), podczas gdy pozycjonowanie rozszerza zakres działań o te zewnętrzne (działania off-site) związane z pozyskiwaniem odnośników do strony. Optymalizacja (SEO) to zatem nieodłączna część pozycjonowania.


W jakim celu optymalizuje się strony internetowe?

Przede wszystkim w celu ułatwienia wyszukiwarkom powiązania strony z najbardziej trafnymi dla niej słowami kluczowymi. Uwzględniając je m.in. w tytule, nagłówkach, a przede wszystkim w treści strony „mówimy” wyszukiwarkom, jakiej tematyki dotyczy strona, jakie frazy charakteryzują jej zawartość. Mówiąc wprost, przekazujemy wyszukiwarkom informację na temat tego, po wyszukaniu jakich fraz powinny wyświetlić naszą stronę. Dzięki optymalizacji wykluczymy również błędy na stronie, przez które wyszukiwarki mogłyby nie dotrzeć do najważniejszych treści lub też mogłyby trafiać na sprzeczne sygnały dotyczące tego, która z podstron okaże się najbardziej trafnym wynikiem dla wskazanej frazy. Oczywiście wspomniane przeze mnie elementy optymalizacji to zaledwie początek długiej listy tych, które można w tym celu wykorzystać.

Czy można powiedzieć, że istnieje coś takiego jak zawód pozycjoner? Jak rozpoznać dobrego pozycjonera/specjalistę SEO?

Jak najbardziej tak i w zasadzie w umowach używa się głównie określenia „specjalista ds. SEO”, ewentualnie „SEO specialist” jako angielski odpowiednik.

Jak rozpoznać dobrego pozycjonera? Przede wszystkim po uczciwym podejściu do klienta, które objawia się m.in. uświadomieniem go o ryzyku podejmowanych działań. Pozyskiwanie odnośników w celu wpłynięcia na pozycję w Google (najpopularniejszej wyszukiwarki, na której skupia się większość działań) jest niezgodne z wytycznymi tej wyszukiwarki, mimo że – podobnie jak optymalizacja – opisy linków są kolejnym elementem pomagającym w powiązaniu strony ze wskazanymi słowami kluczowymi. W przypadku wykrycia naruszeń, Google może na długi okres obniżyć pozycję strony w swoim rankingu do takiego stopnia, że ruch z niej będzie bliski zeru. Nie oznacza to jednak, że tego ryzyka nie można minimalizować i że nie warto decydować się na usługę pozycjonowania. W końcu to właśnie Google potrafi generować nawet 70-90% całego ruchu na stronie, więc rezygnacja z niego tylko ze względu na konieczność podjęcia ryzyka byłaby delikatnie mówiąc nierozsądna. Z kolei o stopniu ryzyka działań podejmowanych przez pozyjonera najlepiej zadecydować w porozumieniu z klientem – oczywiście niekoniecznie tłumacząc to specjalistycznym językiem i zdradzając szczegóły techniczne, ale starając się wyjaśnić to na tyle obrazowo, aby klient wiedział, czego się spodziewać i aby mógł podjąć świadomą decyzję.

Kolejna sprawa to poinformowanie klienta o braku możliwości zagwarantowania pozycji – wyszukiwarki potwierdzają tylko część czynników rankingowych, pozostałe czynniki, jak i ich waga, nie są upubliczniane i tym samym możemy bazować jedynie na własnym doświadczeniu, bez możliwości zagwarantowania efektów. Właściwie to jakiekolwiek gwarancje w umowach należy odczytywać jako zapisy informujące o tym, co się stanie w przypadku braku efektów w określonym czasie, a nie jako zapewnienie, że te efekty na 100% zostaną osiągnięte.

Czy wiedzy nt. SEO i pozycjonowania można się nauczyć? Czy w Polsce są studia podyplomowe lub kursy z tego zakresu?

Nic mi nie wiadomo o studiach z samego pozycjonowania, aczkolwiek jest kilka firm, które systematycznie od wielu lat prowadzą szkolenia stacjonarne z tej dziedziny. Sama przygotowałam materiały na ten temat, tyle że w formie kursów mailowych.

Sporo wiedzy kryje się w książkach i darmowych publikacjach na SEO blogach i forach. Jednak w ich przypadku problemem jest szybka dezaktualizacja części informacji, brak możliwości zweryfikowania wiedzy autora przez osobę, która dopiero wchodzi w tę branżę (nie dotyczy książek drukowanych, których autorzy są zazwyczaj znani w branży), a często także przekopanie się przez ogólne dyskusje w celu wyłonienia najważniejszych informacji. Jednak to, co w SEO najważniejsze, to własne testy i zdobywanie dzięki nim praktycznego doświadczenia.

W tym miejscu dodam, że w SEO są różne szkoły – od podejścia ilościowego, skupiającego się na masowym pozyskaniu odnośników ze źródeł o niskiej jakości, do podejścia jakościowego, którego celem jest minimalizacja ryzyka przez skupienie się na mniejszej ilości dobrych jakościowo linków, nie pomijając oczywiście optymalizacji strony. Czytając różne publikacje należy mieć na uwadze, że początkująca osoba będzie trafiała na skrajnie odmienne podejścia i zalecenia działań. Dlatego przynajmniej w początkowym okresie do wszystkich informacji należy podejść z pewnym dystansem, zanim osoba taka ukształtuje własne zdanie na temat najlepszego sposobu pracy i podejmowanych działań.

Google ciągle doskonali swój algorytm wyszukiwarki, przez co pozycjonowanie staje się coraz  trudniejsze. Czy pomimo tego jest to zajęcie z przyszłością?

Dopóki wyszukiwarki będą istniały i dopóki ich algorytm będzie bazował na możliwych do „odkrycia” elementach rankingowych, będzie istniało pozycjonowanie. Owszem, ciągłe udoskonalanie algorytmu Google wymusza na nas rozwój i pewnego rodzaju dostosowanie się do nowych zasad gry. Ale to właśnie dzięki temu praca przy SEO nigdy nie stane się monotonna, ciągle będzie nas zaskakiwać i pozwoli nam odkrywać nowości.

 

martagryszkoMarta Gryszko: SEO zajmuje się od 2005 r. – początkowo hobbystycznie i przy drobnych zleceniach, później na etacie, aż przyszedł czas na własną działalność i pracę zarówno w ramach INFEO Marta Gryszko, jak i Wake App Sp. z o.o. Prowadzi SEO blog: http://www.lexy.com.pl/blog/

1 komentarz

Kliknij, by dodać komentarz

  • Dzięki Marta za fajny artykuł, może w końcu, któraś z uczelni wyższych wpadnie na to, że warto pewne „zawody” kształcić już na studiach. Nawet podstawowa wiedza o optymalizacji może zaoszczędzić późniejszym biznesom setek złotych 🙂