Marka osobista to dość nowe, a w dodatku szerokie pojęcie. Kojarzy się z politykami, gwiazdami… słowem z osobami do których przypisany jest określony styl bycia, wartości i cele. Co może oznaczać „marka osobista” dla początkującego w branży? Na potrzeby tego artykułu przyjmijmy, że to sztuka patrzenia na siebie oczami innych.
Spis treści
Przemyślane działanie gwarantem dobrego efektu
Cokolwiek robisz, zazwyczaj masz do tego przekonanie. Czymś się kierujesz. W coś wierzysz. Są powody, dla których to robisz. Co więcej – myślisz o tym, by dotrzeć ze swoim przekazem do ludzi. -To właśnie uporządkowanie tych wszystkich kwestii jest dobrym punktem wyjścia do budowania swojej marki osobistej.
Portale społecznościowe czy personalne strony internetowe coraz częściej służą rekruterom, klientom czy współpracownikom do tego, by zerknąć na to, kim jest osoba, z którą (być może) będą miały do czynienia w życiu zawodowym.
Na markę osobistą w sieci składają się nie tylko takie narzędzia, jak strona internetowa, prezentacja oferty, opracowane profile na portalach branżowych. To także sposób, w jaki wypowiadasz się o swojej pracy czy środowisku. To referencje, jakich Ci udzielono, portfolio, wszelkie zapytania ofertowe (np. dla kreatywnych w grupach na FB)
Na co warto zwrócić uwagę pracując nad swoim wizerunkiem w sieci?
– Zastanów się nad odpowiedziami na kilka pytań: – Czyje problemy rozwiązujesz? Czym wyjątkowym możesz się pochwalić, czego nie mają ludzie z Twojej bezpośredniej konkurencji? W jaki sposób możesz dostarczyć korzyści potencjalnym współpracownikom?
– Określ swoje grupy docelowe. Kogo chcesz do siebie przekonać, komu chcesz coś sprzedać? Dostosuj język komunikacji, styl w jakim prezentujesz swoją osobę także.
– Opanuj sztukę retoryki. Opiniuj, komentuj, włączaj się do dyskusji. Stonowanie odpowiadaj na komentarze. Nie daj się sprowokować.
– Dbaj o aktualność informacji w sieci. Prezentuj zmiany w wykształceniu, chwal się sukcesami,
– Buduj wartościową sieć relacji w społeczności internetowej. Zastanów się, kogo chcesz poznać i jak do nich dotrzeć.
Spójność, autentyczność, bezpośredniość
Pamiętaj jednak, że nawet najbardziej przemyślany wizerunek nie zastąpi kontaktu twarzą w twarz, wywieranych wrażeń, zaufania, które wytwarza się pomiędzy ludźmi w „żywej rozmowie”. Przemyślany, spójny i przekonujący wizerunek w sieci zgrabnie połączony z udziałem w spotkaniach networkingowych, przynależnością do organizacji branżowych i swobodnym funkcjonowaniu w nieformalnych grupach znajomych na pewno przyczyni się do Twojego sukcesu, jakkolwiek go definiujesz.
Cierpliwość popłaca
Decydując się na działania związane z tworzeniem swojej niepowtarzalnej marki osobistej, pamiętaj że efekty to kwestia czasu. Wytrwałość jednak popłaca, może przełożyć się na nowe stanowisko, zwiększenie liczby zleceń czy podniesienie jakości projektów, przy których pracujesz (np. gdy robisz to na zasadzie wolontariatu).
Justyna Poluta – zajmuje się promowaniem firm (produktów/usług), wydarzeń, miejsc i ludzi za pomocą przyciągających tekstów. Z tematem rozwoju zawodowego związana jest poprzez pracę dyplomową. Z sukcesem realizuje swoje cele zawodowe i z przyjemnością podszeptuje innym, jak to robić. Prywatnie miłośniczka świętego spokoju i malowniczych miejsc. Więcej o autorce: justynapoluta.com.pl.
Dodaj komentarz