Jak otworzyć księgarnię? Jak wybrać lokal na księgarnię? Na co zwrócić uwagę przy zakładaniu księgarni? Jak wypromować i rozreklamować księgarnie?
Spis treści
Zaplanuj inwestycję
Biznesplan przyda się przy otwieraniu każdego biznesu. Przede wszystkim, zrób porządne rozpoznanie rynku. Bądź pewien, że w okolicy, o której myślisz jest miejsce na księgarnię. Poszukaj odpowiedniej lokalizacji i budynku. Określ źródło finansowania przedsięwzięcia, stwórz zestawienie kosztów i potencjalnych przychodów. Jeszcze zanim zaczniesz formalnie rozpoczynać działalność pomyśl o możliwościach jej rozwoju. Zaplanuj również reklamę i sposób promocji księgarni.
Załóż działalność gospodarczą
To konieczne. Procedura wiąże się z wypełnieniem odpowiedniego wniosku i dostarczeniem go do urzędu miasta. Ponadto, czekają Cię wizyty w Urzędzie skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli teraz wydaje Ci się to straszne, nie przejmuj się – poradzisz sobie.
Kto może otworzyć księgarnię?
Dobrze jeśli lubisz czytać i wiesz co piszczy na książkowym rynku. To pomoże przy otwieraniu biznesu i zamówieniach towaru. Jeśli na początku sam planujesz stać za kasą, przygotuj się na kontakt z klientami i długie godziny spędzone w pracy. Poza tym, powinieneś mieć smykałkę do zarządzania biznesem.
Jaki lokal wybrać na księgarnię?
To zależy czy planujesz otwarcie małej kameralnej księgarni czy przestronnego salonu książkowego. Sam wiesz ile pieniędzy możesz przeznaczyć na swój biznes. Jeśli zdecydujesz się na franchising (otwarcie biznesu pod znaną marką) otrzymasz konkretne wytyczne do spełnienia. Pomyśl o dobrej lokalizacji swojej księgarni. Najlepsze będzie centrum miasta, galeria handlowa lub inne miejsca w pobliżu skupisk potencjalnych klientów np. szkół, uczelni czy osiedli. Zwróć uwagę na koszty wynajmu bądź kupna pomieszczenia – im bliżej centrum tym drożej. Ważne są także wydatki związane z ewentualnym remontem – uważaj żeby nie wpakować w niego majątku. Na zapleczu przyda się ubikacja i niewielkie pomieszczenie socjalne.
Może franchising?
To rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Jeśli chcesz startować pod czyjąś marką, będziesz musiał zapłacić opłatę licencyjną, z drugiej strony nie będziesz martwił się już asortymentem czy wystrojem wnętrz – zostanie Ci to narzucone. Nie wszędzie można jednak skorzystać z możliwości franchisingu. Niektóre firmy posiadają określone wymagania np. co do ilości mieszkańców miejscowości. Od tych zasad raczej nie ma wyjątków.
Wyposażenie i asortyment księgarni
Pomieszczenie powinno mieć szklane witryny lub spore okna. Ważne, aby w środku było jasno. Nie może też być ciasno. Zorganizuj przestrzeń tak, aby ludzie nie musieli przepychać się między półkami. Dobrze jeśli znajdziesz miejsce na sofę lub stolik żeby klienci mogli w spokoju przejrzeć dany tytuł zanim go kupią. Im więcej książek tym lepiej, ale jeśli pomieszczenie jest niewielkie nie zawalaj go po sufit. Zawsze miej w swoim asortymencie bestsellery, nowości, podręczniki szkolne, mapy, przewodniki i książki (np. albumy) nadające się na prezent. Staraj się mieć pozycje przeznaczone do rożnych grup wiekowych, o odmiennych zainteresowań. Nie musisz oczywiście sprowadzać do siebie całej hurtowni, ale wypracuj sobie takie kontakty, żebyś mógł w miarę szybko zamówić to czym zainteresowani są kupujący.
Higiena i bezpieczeństwo
Zwróć uwagę na zabezpieczenia przeciwpożarowe i zachowanie lokalu w czystości. Nikt nie lubi brać książek z półek, na których zalega kilkumilimetrowa warstwa kurzu. Staraj się zainwestować w łatwe do utrzymania w czystości meble oraz podłogę.
Promocja księgarni
Pół biedy jeśli masz jedyną księgarnię w okolicy. Wtedy mało komu będzie się chciało jechać kilkadziesiąt kilometrów po parę złotych tańszą książkę. Pamiętaj jednak o internecie. Teraz nie trzeba nawet wychodzi z domu żeby skompletować sobie biblioteczkę. Dlatego staraj się w jakiś sposób przyciągnąć klientów właśnie do Twojej księgarni. Dobrym pomysłem (jeśli masz na to miejsce) mogą być spotkania autorskie lub dyskusyjne książkowe. Poza tym pomyśl nad atrakcyjnymi promocjami.
Na początku wykup reklamę w lokalnych mediach (prasie i portalach internetowych), jeśli masz na to fundusze, pomyśl nad regionalnym radiem i telewizją. Wydrukuj ulotki i roznieś je po okolicy. Zleć wykonanie banneru i powieś go widocznym miejscu. Koniecznie załóż stronę internetową i profil Twojej firmy na Facebooku. Aktualizuj oba regularnie. Możesz także pomyśleć nad poszerzeniem działalności o internet – możesz sprzedawać książki na Allegro lub w własnej witrynie. Niegłupią idea może być wprowadzenie do księgarni prasy, co przyciągnie osoby kupujące gazety, a jak już przyjdą to może kupią też jakąś książkę?
Dodaj komentarz