Jak otworzyć zakład pogrzebowy? Kto może otworzyć zakład pogrzebowy? Wymagania sanitarne dla zakładu pogrzebowego. Jak wybrać lokal na zakład pogrzebowy? Ile kosztuje otwarcie zakładu pogrzebowego? Formalności związane z otwarciem zakładu pogrzebowego.
Przezorny zawsze ubezpieczony – zaplanuj swoją działalność
Biznesplan to podstawa każdego przedsięwzięcia. Zanim zaczniesz brać się za otwieranie firmy, zrób dokładne rozpoznanie rynku. To mit, że zakład pogrzebowy zawsze będzie miał klientów. Jeśli w Twojej okolicy są już trzy z długoletnią tradycją, Twoje szanse wybicia się niebezpiecznie spadają w okolice zera. Pomyśl także nad odpowiednia lokalizacja, przybliżonymi kosztami inwestycji, profilem zakładu (specjalizacja czy kompleksowe usługi), możliwym rozwojem biznesu i reklamą – szczególnie na początku działalności.
Działalność gospodarcza – rejestracja zakładu pogrzebowego
Pierwszym formalnym krokiem do otwarcia zakładu pogrzebowego jest rejestracja działalności gospodarczej. Wiąże się ona z wypełnieniem odpowiedniego wniosku oraz wizytami w urzędzie gminy, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędzie Skarbowym. Tego punktu nie da się pominąć, ale wcale nie jest taki trudny jak mogłoby się wydawać.
Spis treści
Kto może otworzyć zakład pogrzebowy?
Zgodnie z obowiązującym prawem, praktycznie każdy. Nie jest wymagane szczególne wykształcenie, szkolenia, uzyskanie zgód czy koncesji. Naturalnie działalność musi spełniać wymogi sanitarne. Zanim jednak podejmiesz decyzję o otwarciu zakładu pogrzebowego dobrze się zastanów. To biznes dla ludzi o silnych nerwach. Osoby nadwrażliwe i uczuciowe mogą nie znieść obciążenia psychicznego jakie niesie ze sobą ta praca. Każdego dnia będziesz przebywał w obecności zmarłych i rozmawiał ze zdruzgotanymi po ich stracie rodzinami.
Lokal na zakład pogrzebowy – jak wybrać najlepszy?
Postaraj się, aby zakład znajdował się blisko cmentarza, kościoła, ewentualnie ruchliwej drogi. Możesz wynająć, kupić lub wybudować go od podstaw. To zależny od Ciebie i funduszy jakie masz na start. Pamiętaj jednak, że lokal powinien być stosunkowo spory, a im bliżej centrum, tym wyższy czynsz. Muszą się w nim znaleźć: miejsce na biuro, gdzie będziesz przyjmował rodziny; magazyn na trumny, urny i inne niezbędne przedmioty; pomieszczenie przygotowania zmarłego do pochówku; chłodnie oraz tzw. sala pożegnań. Nie zapomnij też o garażu na karawany.
Wymagania sanitarne dla zakładu pogrzebowego
Kwestie sanitarne w zakładzie pogrzebowym reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków. Dopełnij wszelkich starań, aby miejsca przechowywania zmarłych oraz przygotowania ich do pochówku spełniały wszystkie konieczne standardy. Nie trzeba chyba tłumaczyć dlaczego zachowanie czystości w tak specyficznym miejscu jest niezbędne. Budynek musi zostać odebrany przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną oraz Straż Pożarną. Pamiętaj, że również karawany muszą spełniać wymagania sanitarne i zostać zarejestrowane jako samochody specjalne.
Ile kosztuje otwarcie zakładu pogrzebowego?
To zależy czy zdecydujesz się na kupno, wynajem czy budowę lokalu, a także jego stan. Samo doprowadzenie go do stanu użyteczności może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dolicz też meble, wyposażenie biur itd. Dodatkowo elementy specyficzne jak chłodnie do przechowywania zwłok będące wydatkiem rzędu 10 tysięcy złotych i stół do przygotowania ciał. Ponadto oczywiście trumny, urny, jeśli chcesz oferować pełen wachlarz usług także płyty nagrobne (z niektórymi producentami trumien i płyt można umówić się na pełną zapłatę dopiero po sprzedaniu usługi, co wyklucza bezsensowne zamrażanie pieniędzy).
Istotna kwestią są karawany, które na początek powinieneś mieć przynajmniej dwa. To kolejny wydatek – jeśli stać Cie na nowe, nic nie stoi na przeszkodzie żeby zamówić je w salonie. Jeśli jednak nie masz wystarczającej ilości gotówki, nie daj się oszukać przy kupnie używanych aut. Czasami warto mieć zwykłą osobówkę w obwodzie, np. dla księdza czy mistrza ceremonii. Kolejnymi wydatkami (tym razem stałymi) są pracownicy. Osoby przygotowujące zmarłych do pogrzebu, niosące trumnę, grabarz itd.
Podsumowując, około 50 – 100 tysięcy złotych to minimum na otwarcie zakładu pogrzebowego.
Reklama i nazwa
Z tą druga należy uważać. Temat działalności jest na tyle poważny, że zbłaźnisz się tylko szyldem typu „Game Over”, „Deep Sleep” czy „Było minęło”. Staraj się, aby nazwa była stonowana jednak oryginalna i łatwa do zapamiętania. Jeśli chodzi o reklamę, skontaktuj się z lokalnymi mediami (możesz ogłaszać swoje usługi np. przy nekrologach w gazetach). Wyrób profesjonalny banner, powieś go w widocznym miejscu. Wyrównaj się, ale uważaj – będziesz prowadził zakład pogrzebowy, a nie sklep z bielizną więc żartobliwe hasła reklamowe i półnagie modelki się nie sprawdzą.
Stosunek dla klientów – bądź miły i wyrozumiały
Oczywiście tym, których pochowasz jest to już zupełnie obojętne, ale pamiętaj o ich bliskich, którzy przezywają najgorsze chwile w swoim życiu. Gdy wpadniesz w rutynę dla Ciebie może to być tylko jedno z wielu zleceń – dla rodziny zmarłego ukochany tata, mąż, dziadek… Zawsze pozwól się wygadać, bądź uprzejmy, sympatyczny, służ wsparciem i dobrą radą. Przygotuj się na telefony o każdej porze dnia i nocy – śmierć nie umawia się na terin. Staraj się być jak najbardziej profesjonalny, ale jednocześnie ludzki w kontaktach ze zleceniodawcami, a szybko wyrobisz sobie solidna markę.
Dodaj komentarz