Jak otworzyć sklep odzieżowy? Jak wybrać lokal na butik? Jakie formalności trzeba spełnić żeby otworzyć sklep odzieżowy?
Spis treści
Na początek solidny biznesplanu
Zanim zaczniesz coś robić, najpierw dokładnie to przemyśl. Przede wszystkim, przeprowadź gruntowne rozpoznanie rynku i wybierz dla Twojego sklepu profil jakiego brakuje w okolicy. Pamiętaj o dogodnej lokalizacji i odpowiednim lokalu. Nie otwieraj biznesu na odludziu ani w rozpadającej się ruderze, której remont zabierze morze pieniędzy. Szczegółowo określi koszty inwestycji oraz przyszłe wydatki i przychody. Jeszcze przed otwarciem pomyśl o reklamie i ewentualnych możliwościach firmy.
Załóż działalność gospodarczą.
Wiąże się z nią kilka formalności. Musisz wypełnić odpowiedni wniosek i dostarczyć go do urzędu miasta lub gminy. Czekają Cię także wycieczki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego. Jeśli przez to przebrniesz pozostaje Ci już tylko ruszenie z zarabianiem.
Kto może otworzyć sklep z odzieżą?
Teoretycznie ktokolwiek. W praktyce, dobrze jeśli znasz się na modzie. W końcu musisz wiedzieć jaki asortyment zamówić żeby odpowiadał bieżącym trendom. Poza tym, przyda się żyłka do interesów, przedsiębiorczość i umiejętność pracy w stresie.
Jak wybrać lokal na butik?
Najważniejsza jest jego lokalizacja. Najlepiej jeśli znajduje się w pobliżu dużych skupisk ludzi lub miejsc często uczęszczanych (centra miast, okolice zabytków, galerie handlowe, osiedla itd.). Musisz też zdecydować czy chcesz otworzyć swój sklep odzieżowy w lokalu wolno stojącym czy w jednym z pomieszczeń w galerii handlowej. Pierwsza opcja daje Ci większą niezależność, druga zaś ruchliwe miejsce i najpewniej mniejszy czynsz. Wybierając galerię, warto zwrócić uwagę, aby Twój butik był na parterze, jak najbliżej wejścia. W każdym razie nie inwestuj w przestrzeń na najwyższym piętrze gdzieś w kącie gdzie nikt Cie nie znajdzie. Pamiętaj też, że ceny wynajmu i kupna im bliżej centrum są wyższe. Uważnie sprawdzaj stan techniczny oglądanych pomieszczeń – nie daj się wkręcić w gruntowny remont. Butik nie musi być ogromny, ale też nie może być maleńką klitką. Staraj się żeby ustawić półki i wieszaki tak żeby klienci mogli swobodnie się między nimi poruszać.
Sklep odzieżowy na zasadzie franchisingu?
Franchising lub franczyza opiera się na zawarciu umowy z właścicielem sieci sklepów. W zamian za opłatę licencyjną i dzielenie się zyskami, otrzymujesz możliwość posługiwania się znanym logiem i nie musisz zbytnie martwić się o rodzaj asortymentu. Otrzymasz też część wyposażenia, a Twój sklep zostanie uwzględniony w kampaniach reklamowych sieci. Takie rozwiązanie ogranicza jednak Twoją kreatywność i zmusza do określonego rodzaju ubrań. Zanim zdecydujesz się na franchising dobrze zastanów się, która z dostępnych ofert jest najkorzystniejsza, a jej wymagania najłatwiejsze do spełnienia.
Wyposażenie i asortyment
Oczywiście oprócz kosztów remontu czeka Cię inwestycja w wyposażenie lokalu. Musisz kupić wieszaki, stojaki, półki, ladę sklepową, kasę fiskalną itd. Jeśli zdecydowałeś się na franczyznę część elementów otrzymasz od firmy. Jeśli działasz całkowicie na własna rękę, musisz nadać swojemu butikowi odpowiedni profil. Zdecyduj co chcesz w nim sprzedawać i do kogo chcesz trafić. Na początku nie warto mieszać ubrań męskim, damskich i dziecięcych. Jak coś jest do wszystkiego, zazwyczaj bywa do niczego. Z drugiej strony jeśli np. zdecydujesz się na modę kobiecą, oprócz sukienek, spodni, bluzek itd. warto zaopatrzyć się w dodatki. Tak by klientki mogły zrobić w miarę kompleksowe zakupy. Raczej nie mieszaj obuwia z ubraniami, no chyba, że np. sprzedajesz suknie ślubne czy wieczorowe. Śledź najnowsze trendy, służ poradą, staraj się nawiązać więź z klientami i zamienić ich w stałych bywalców.
Reklama sklepu z odzieżą
Grunt to oryginalna nazwa, dobry jakościowo asortyment i odpowiednia lokalizacja. Poza tym, na początku zainwestuj w reklamę w lokalnych mediach (praca i portale internetowe będą najtańsze) oraz bannery i ulotki. Załóż stronę internetową (najlepiej zlecić to profesjonalistom), bądź aktywny na portalach społecznościowych. Startując pomyśl o jakiejś ciekawej promocji. Stałym klientom dawaj niewielkie zniżki.
Dodaj komentarz