Start kariery » Studia i nauka » Rozwój » Planuj sprytniej, czyli o metodzie SMARTER
Rozwój

Planuj sprytniej, czyli o metodzie SMARTER

Każdego dnia wyznaczamy sobie cele. Niektóre z nich są doraźne, inne długoterminowe. Jak często jednak nie udaje nam się osiągnąć zamierzenia? Aby formułować  cele z szansą na ich realizację warto posłużyć się metodą SMARTER.

Wyznaczanie celów to podstawa każdego planowania, także w planowaniu kariery zawodowej. Często jednak nie udaje nam się osiągnąć wyznaczonych celów. Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być wiele. Podstawowym działaniemprzy określaniu celów jest upewnienie się, że spełnia on kilka podstawowych cech. Do wyznaczania celów możemy posłużyć się metodą SMARTER.

Jakie cechy powinien posiadać dobrze wyznaczony cel?

Cel powinien być SMARTER, czyli:

SPECIFIC, czyli konkretny. Zamiast wyznaczać sobie cel na zasadzie „pójdę na jakieś studia”, trzeba jasno określić „będę studiował administrację”

MEASURABLE, czyli mierzalny. Cel musi być łatwy do zmierzenia. W przypadku studiów będzie to fakt dostania się i ukończenia kierunku administracja.

ACHIEVABLE, czyli osiągalny. Cel musi leżeć w zasięgu naszych możliwości. Nie sposób wyznaczyć sobie celu, który będzie dla nas nie do osiągnięcia. Cel musi być wykonalny, chociaż nie za łatwy do osiągnięcia. Jeśli studiowanie jest dla nas za dużym wysiłkiem intelektualnym, to wyznaczmy sobie inny cel.

RELEVANT, czyli istotny. Jeśli chcemy osiągnąć cel, to musi on być dla nas ważny. Jeśli będzie mało istotny, to po prostu nie będzie nam się chciało go zrealizować.

TIMELY DEFINED – jasno określony w czasie. Realizacja celu musi być wyznaczona na konkretny termin lub przedział czasowy. „Zdam na administrację w tym roku we wrześniu, a ukończę studia w 2018 roku, najpóźniej w październiku”.

EXCITING, czyli ekscytujący. Cel musi być dla nas ambitny i dodatkowo musimy mieć motywację do jego osiągnięcia. Jeśli cel nie jest dla nas atrakcyjny, to istnieje duża szansa, że po prostu odpuścimy sobie jego realizację.

RECORDED – zapisany. Dosłownie – zapisujmy sobie cele na papierze. Możemy kartkę przywiesić sobie nad biurkiem, aby zapisany na niej cel ciągle był przed naszymi oczami.

A skąd wiedzieć, że obrany cel jest właśnie dla nas?

Zanim zaczniemy realizować cele warto się zastanowić, czy są one dla nas odpowiednio obrane. Warto zadać sobie kilka pytań, zwanych pytaniami kartezjańskimi:

 

Co się stanie, kiedy osiągniemy cel?

Co się stanie, kiedy nie osiągniemy celu?

 Co się nie stanie, kiedy osiągniemy cel?

Co się nie stanie, kiedy nie osiągniemy celu?

 

Odpowiadając sobie na te pytania dokonamy wizualizacji przyszłości  i różnych możliwych ścieżek działania. Pomoże nam to w określeniu, czy dany cel jest dla nas naprawdę istotny i warty zachodu.

Dodaj komentarz

Kliknij, by dodać komentarz