Start kariery » Biznes » Budżet szkoleniowy w firmie
Biznes Finanse i przedsiębiorczość

Budżet szkoleniowy w firmie

Training Business Class Teaching

Szkolenia to świetny sposób na podniesienie kompetencji pracowników i poszerzenie ich wiedzy w wielu obszarach. Dlatego z pewnością warto wyznaczyć środki na te cele i zacząć inwestowanie w ludzi, którzy tworzą firmę i stanowią jej największy kapitał. Jak tego dokonać? Zdradzamy tajniki opracowywania budżetu szkoleniowego i inwestowania w szkolenia.

Czym jest budżet szkoleniowy?

Budżet szkoleniowy to wyznaczona w ramach finansów firmy kwota przeznaczona na rozwój pracowników. Może być ona wykorzystana na:

  • szkolenia otwarte (również prowadzone w formie zdalnej czy e-learningu),
  • szkolenia zamknięte,
  • kursy i studia podyplomowe dla pracowników,
  • konferencje branżowe i inne eventy pozwalające na podnoszenie kwalifikacji personelu.

Warto pamiętać, że kwoty, jaką obejmuje budżet szkoleniowy, nie należy kwalifikować jako czystego wydatku, a jako inwestowanie w ludzi. Doświadczenie wielu przedsiębiorstw pokazuje, że zyski z zainwestowanych środków mogą w tym przypadku być ogromne. Należy je jednak dobrze ulokować nie tylko pod względem merytorycznym, ale również finansowym. Pomóc w tym może np. baza szkoleń eventis.pl, w której znajdziemy kilka tysięcy ofert szkoleń, co pozwala wybrać kurs czy szkolenie nie tylko dobrze dopasowane do naszych potrzeb, ale również atrakcyjne finansowo.

Jak opracować budżet szkoleniowy?

„Aby inwestowanie w ludzi można było uznać za udane i opłacalne, należy starannie opracować budżet szkoleniowy, przede wszystkim uwzględniając potrzeby i cele organizacji.” – mówi Anna Gajewska z portalu edukacyjnego Szkolenia News. Powinien on być tworzony w oparciu o politykę rozwoju firmy. Ważne, by budżet dopasować do potrzeb, a nie odwrotnie. Nawet pokaźna kwota wydana w sposób nieprzemyślany to w zasadzie wyrzucanie pieniędzy w błoto.

Przed ostatecznym ustaleniem budżetu należy:

  • ustalić cele inwestycji – zdecydować, jakie kompetencje pracowników mają być rozwijane, biorąc pod uwagę politykę rozwojową przedsiębiorstwa,
  • wziąć pod uwagę szkolenia obowiązkowe, które muszą się odbyć ze względu na przepisy prawa (np. okresowe BHP),
  • wysłuchać potrzeb, pomysłów i aspiracji personelu w zakresie rozwoju,
  • wybrać odpowiednie produkty szkoleniowe, które spełnią określone potrzeby,
  • zadbać o motywację pracowników – przedstawić szkolenia jako szansę na rozwój i dodatkową korzyść.

Dla prawidłowego określenia budżetu na szkolenia konieczna będzie wprawa w kalkulacjach finansowych i podziale środków. Warto przygotować roczny plan obejmujący szkolenia podzielone na grupy, np. obligatoryjne, rekomendowane, specjalistyczne, dotyczące umiejętności miękkich, dodatkowe. Dzięki temu łatwo będzie trzymać do maksimum wykorzystać budżet, niezależnie od nieprzewidzianych sytuacji.

Dodaj komentarz

Kliknij, by dodać komentarz