Za pomocą kwalifikowanego certyfikatu pieczęci elektronicznej można szybko i sprawnie złożyć i zweryfikować kwalifikowaną pieczęć elektroniczną. Może być ona wykorzystywana wszędzie tam, gdzie konieczne jest zapewnienie wiarygodności danych w zakresie niezmienialności treści oraz potwierdzenia źródła pochodzenia, a więc na przykład podczas wystawiania faktur elektronicznych czy potwierdzania źródła pochodzenia kopii dokumentów.
Spis treści
Czym jest pieczęć elektroniczna?
Pieczęć elektroniczna oznacza dane w postaci elektronicznej dołączone do innych danych w postaci elektronicznej lub logicznie z nimi powiązane, aby zapewnić autentyczność pochodzenia oraz integralność powiązanych danych (eIDAS art.3).
Kto może używać pieczęci elektronicznej?
Z pieczęci elektronicznej mogą korzystać wyłącznie osoby prawne, czyli firmy, organizacje czy instytucje. Osobym fizyczneMogą korzystać z kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego. Pieczęć elektroniczna dla firm zawiera dane weryfikacyjne, jak pełna nazwa podmiotu i adres oraz numer jednoznacznie identyfikujący podmiot (np. nr VAT lub REGON).
E-pieczęć jest unikalna dla osoby prawnej, która ją składa i pozwala na jej jednoznaczą identyfikację.
CChroni personalne dane osoby pieczętującej dokument.
- Każda późniejsza zmiana w dokumencie potwierdzonym pieczęcią jest niemożliwa.
Pieczęć elektroniczna dla firm i jej rola
E-pieczęć jest elementem, którego podstawowym celem jest zapewnienie szybszej i wygodniejszej komunikacji biznesowej i administracyjnej. Umożliwia ona obieg elektronicznych dokumentów poprzez zapewnienie:
- autentyczności – pewności, że dokument pochodzi od danej organizacji,
- integralności – pewności, że treść dokumentu nie została zmieniona.
Rola pieczęci elektronicznej została zawarta w rozporządzeniu eIDAS, które reguluje rynek usług zaufania i identyfikacji elektronicznej w krajach Unii Europejskiej.
Jakie możliwości daje e-pieczęć?
Za pomocą pieczęci elektronicznej można opieczętować m.in.:
- faktury elektroniczne,
- tabele opłat i prowizji,
- regulaminy,
- zaświadczenia o zgodności dokumentów z oryginałem,
- oferty handlowe,
- potwierdzenia zamówień i dostawy towaru,
- certyfikaty i zawiadomienia urzędowe.
Dodaj komentarz