Start kariery » Biznes » Pomysł na biznes » Czy pub to dobry pomysł na biznes?
Pomysł na biznes

Czy pub to dobry pomysł na biznes?

Jak otworzyć pub? Jakie wymagania trzeba spełnić żeby otworzyć pub? Jak wybrać lokal na pud? Formalności związane z założeniem pubu. Wytyczne sanitarne dla pubu. Jak uzyskać koncesję na alkohol?

Zaplanuj swój biznes

Zanim w cokolwiek zainwestujesz swoje pieniądze dobrze to  przemyśl. Przede wszystkim, zbadaj rynek i zainteresuj się konkurencją. Zrób sobie rundkę po okolicznych pubach – zobacz jak funkcjonują, ile mają klientów. Nie pchaj się w miejsca gdzie jest już kilka lokali sprzedających alkohol. Zastanów się nad najlepszą lokalizacją dla swojego biznesu. Pamiętaj, że wynajem czy kupno są droższe odwrotnie proporcjonalne do odległości od centrum – im bliżej tym zapłacisz więcej. Zwróć także uwagę na stan budynku. Jeśli zdecydujesz się na miejsce w stanie surowym, wpakujesz w remont równowartość dobrego samochodu. Określ również profil swojej działalności, źródło finansowania, możliwe, zyski i straty. Zawczasu pomyśl także o reklamie oraz możliwościach rozwoju biznesu.

Działalność gospodarcza – pierwszy formalny ruch w stronę własnego pubu

Otwarcie własnej firmy jest konieczne i wiąże się  z kilkoma formalnościami. Najpierw musisz wypełnić odpowiedni wniosek i dostarczyć go do Twojego urzędu miasta czy gminy. Następnie czekają Cię wycieczki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego. Musisz przez to przejść – wcale nie będzie tak strasznie.

Kto może otworzyć pub?

Teoretycznie każdy. W praktyce musisz mieć smykałkę do handlu i głowę na karku. Bez odpowiedniej charyzmy i umiejętności zarządzania wszystko się posypie albo będziesz musiał zatrudnić menadżera z prawdziwego zdarzenia, co już na początku generuje dodatkowe koszty. Przygotuj się na sporo stresu, gdy hurtownia zawali zamówienie albo banda pijanych idiotów urządzi sobie u Ciebie w lokalu regularną bijatykę.

Jak wybrać lokal na pub?

Musi być przestrzenny, około 200 m kwadratowych powinno wystarczyć. W każdym razie pamiętaj, że chcesz otworzyć pub, a nie cisną norę. Kluczowa jest również lokalizacja. Miejsca bliskie szkołom czy kościołom od razu odpadają. Staraj się żeby w okolicy nie było podobnego biznesu, a Twój znajdował się w pobliżu dużych skupisk ludzi, jak osiedla czy duże zakłady pracy. O remoncie już wspominałem, jeśli masz sporo kasy na start, kieruj się wyłącznie lokalizacją, jeśli natomiast każdy grosz się liczy, postaraj się pogodzić dobre usytuowanie z kosztami dostosowania pomieszczeń do stanu używalności.

Wyposażenie

To niezwykle istotny element. Twój pub musi mieć wyjątkowy klimat. Oczywiście, niektórzy przyjdą tylko żeby się upić do nieprzytomności i będzie im obojętne jaki kolor mają ściany czy na czym siedzą. Sporo ludzi jednak przywiązuje wagę do kwestii estetycznych i obskurne wnętrze skutecznie odstraszy ich od wizyty. Urządzenie sali wraz z zapleczem kuchennym i dostosowanie lokalu do wymogów sanitarnych może pochłonąć nawet sto tysięcy złotych. Wszystko zależy od Ciebie  i twojej wizji przedsięwzięcia.

Jak zdobyć koncesję na alkohol w pubie? Wymagania prawne do uzyskania koncesji na alkohol

Nie może jej otrzymać każdy, ale bez trudu spełnisz konieczne wymagania. Musisz:

– prowadzić działalność gospodarczą w miejscu wymienionym w zezwoleniu,

– posiadać tytuł prawny do lokalu, w którym chcesz handlować alkoholem,

–  mieć ważne zezwolenie wydane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w którym znajduje się Twój lokal,

– uiścić odpowiednie opłaty,

– dopilnować by Twój pub spełniał wymogi określone w uchwałach jednostek samorządu terytorialnego (rada miasta/gminy),

– kupować alkohol u podmiotów posiadających odpowiednie zezwolenie na jego hurtową sprzedaż,

– pokazać hurtownikowi, który Cię zaopatruje, zaświadczenie o uiszczeniu koniecznej opłaty,

– zgłaszać organowi zezwalającemu zmiany stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie do 14 dni od dnia powstania zmiany.

Koszty i rodzaje koncesji

– do 4,5 procent zawartości alkoholu oraz na piwo. Koszty: 525 zł za zezwolenie + 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim jeśli sprzedaży przekroczyła 37 500 zł;

–  powyżej 4,5 procent do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa). Koszt: 525 zł za pozwolenie +1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł;

– powyżej 18 proc. zawartości alkoholu. Koszt: 2100 zł +  2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim jeśli wartość sprzedaży przekroczyła 77 000 zł.

Czas trwania koncesji na alkohol w pubie

Istnieją dwa rodzaje koncesji czasowych:
– gastronomiczna: na okres nie krótszy niż 4 lata, w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży,

– detaliczna: na okres nie krótszy niż 2 lata,  w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

Wymagania sanitarne dla pubu

Znajdziesz je w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004 r. dotyczącym wymagań higieniczno-sanitarnych oraz ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 r. Zapoznaj się dokładnie z tymi dokumentami. Oczywiście bardziej rygorystyczne zasady czekają Cię jeśli planujesz zaplecze kuchenne niż gdy handlujesz samym piwem.

Kuchnia w pubie

Tam gdzie ludzie chcą się czegoś napić, chętnie też coś zjedzą, dlatego pomyśl o przyrządzaniu prostych dań. Schabowy, frytki, pizza czy hamburgery będą sprzedawać się zawsze. Licz się jednak z kosztami niezbędnego wyposażenia jak: frytkownica, sokowirówka, mikrofalówka, podpiekacz, kuchenka, sztućce, talerze itd. Ta decyzja może kosztować Cie kolejne kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Pracownicy

Rozsądne minimum na początek to trzy osoby na bar i obsługę sali oraz ktoś na zmywak. Jeśli planujesz zaplecze kuchenne musisz mieć też pracownika do gotowania. W kuchni zatrudnij kogoś znającego się na rzeczy, barmanów według uznania.

Reklama pubu

Na początku działalności zainwestuj w reklamę. Skontaktuj się z lokalnymi mediami: przede wszystkim z portalami internetowymi oraz prasą. Jeśli masz pieniądze, idź do telewizji lub radia. Wydrukuj ładne plakaty i bannery. Rozwieś je w widocznych miejscach. Zatrudnij kogoś do roznoszenia ulotek. Załóż stronę internetową i na bieżąco aktualizowany profil na Facebooku.

1 komentarz

Kliknij, by dodać komentarz

  • Trzymam kciuki za wszystkich otwierających piwny biznes. Sam niedawno otworzyłem bar, jakoś idzie, nawet lepiej niż zakładałem, ale najważniejsze, że wreszcie robię co chcę i sprawia mi to radość. Jako rada dla innych gastronomów ; )powiem, że u mnie dobrze sprawdza się sprzęt Fagor. Wytrzymały, bezawaryjny, dobra jakość. A udany start w gastronomii to dobre menu, dobry sprzęt właśnie i dobra obsługa. Ta trójca jest najważniejsza.