Franczyza to jeden z modeli biznesowych coraz chętniej rozpatrywany przez początkujących przedsiębiorców. Jest to system współpracy między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Dokładne warunki współpracy zdefiniowane są w umowie podpisywanej przez obie strony. Zobacz jakie prawa i obowiązki narzuca na przedsiębiorcę umowa franczyzowa.
Spis treści
Możliwości, jakie stwarza franczyza
Franczyza to swego rodzaju „droga na skróty” do swojego biznesu. Podpisując umowę franczyzową przedsiębiorca zyskuje możliwość skorzystania ze sprawdzonego know-how wybranej marki. Dzięki konkretnym wytycznym każdy franczyzobiorca może liczyć na powodzenie swojego biznesu w podobnym stopniu jak w przypadku innych franczyzobiorców wybranej sieci. Dodatkowym atutem umowy franczyzowej jest możliwość korzystania z nazwy oraz logo znanej i lubianej sieci. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, co mogą potwierdzić przedsiębiorcy, którzy przez lata pracowali na to, aby nazwa ich firmy znalazła się na ustach klientów. Warto też wspomnieć, że dzięki dużej sieci punktów franczyzowych sygnowanych jednym logo marka zyskuje rozpoznawalność, co daje wszystkim franczyzobiorcom dodatkowe profity.
Umowa franczyzowa – co powinna zawierać?
Działalność franczyzowa opiera się na umowie, w której znajdują się wszelkie informacje dotyczące współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy. W przypadku franczyzy umowę przygotowuje franczyzodawca. Zazwyczaj jest ona taka sama dla każdego franczyzobiorcy, choć istnieje niewielkie pole do negocjacji warunków, dlatego bardzo ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z każdym zapisem w umowie przed jej podpisaniem. Często można spotkać się z zaleceniem skonsultowania umowy z prawnikiem. Choć tego rodzaju umowy są dobrze przygotowane, zdarza się, że przez drobne niedopatrzenie franczyzobiorca może zgodzić się na warunki, których np. nie może spełnić.
Zanim przedsiębiorca podpisze umowę franczyzową powinien wiedzieć co musi się w niej znaleźć. Przede wszystkim muszą pojawić się tam poprawne i pełne dane franczyzodawcy oraz franczyzobiorcy. Kolejnym elementem jest lista warunków, które zobowiązuje się spełnić franczyzodawca, a następnie lista obowiązków, których podejmuje się franczyzobiorca. Na końcu umowy znajduje się miejsce na podpisy obu stron.
Więcej na temat komunikacji między franczyzobiorcą a franczyzodawcą oraz o umowach współpracy można przeczytać na stronie: https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/sprawna-komunikacja-z-franczyzodawca/
Obowiązki franczyzobiorcy
Lista obowiązków franczyzobiorcy różni się w zależności od wymagań franczyzodawcy. Są jednak pewne punkty wspólne, które występują niezależnie od marki, z którą podpisywana jest umowa franczyzowa. Do podstawowych obowiązków franczyzobiorcy należą:
- Dostosowanie się do wymagań stawianych przez franczyzobiorcę, w zakresie np. wielkości, wyglądu i wyposażenia lokalu, posiadania ściśle określonej oferty produktów lub usług, utrzymania cennika zalecanego przez franczyzodawcę.
- Opłacanie kwoty ustalonej w umowie za korzystanie z franczyzy – w zależności od umowy kwota ta może być stała lub stanowić procent od dochodów.
- Wpłatę na wspólny fundusz, z którego finansowane są m.in. akcje promocyjne całej sieci.
- Dbałość o wysokie standardy w podejmowanych działaniach związanych z franczyzą. Warto pamiętać, że na postrzeganie marki mają wpływ wszystkie punkty franczyzowe. Często uchybienia w jednym punkcie wpływają na gorszą ocenę całej marki.
Franczyza to jeden z prostszych sposobów na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Franczyzodawca dostarcza gotowe i sprawdzone rozwiązania związane z działaniem firmy. Znana marka sprawia, że klienci chętnie odwiedzają kolejny punkt franczyzowy. Taka forma prowadzenia biznesu ma sporo zalet, ale warto pamiętać, że franczyzobiorca wiążąc się umową z franczyzodawcą decyduje się na spełnianie obowiązków w niej zawartych. Wśród nich jest uiszczanie opłat a także dbałość o markę sieci, do której dołączył..
Dodaj komentarz