Start kariery » Biznes » Jak otworzyć sklep internetowy? Poradnik w 6 krokach
Biznes Pozostałe

Jak otworzyć sklep internetowy? Poradnik w 6 krokach

Sklepy internetowe w Polsce cieszą się coraz większą popularnością. Wpływ na to ma niewątpliwie coraz większy dostęp ludzi do internetu, wygoda oraz oszczędność czasu a nie rzadko również pieniędzy. Nic więc dziwnego, że co chwilę powstają nowe e-sklepy, które próbują podbić ten rynek. Jeżeli również planujesz iść w tym kierunku, to koniecznie zapoznaj się z tym poradnikiem. Znajdziesz tutaj 6 obowiązkowych kroków, bez zrobienia których otwarcie sklepu internetowego nie będzie możliwe.

Artykuł przygotowany na bazie poradników „Jak założyć sklep internetowy?” oraz „Jak zrobić własny sklep internetowy?” – zachęcamy do ich przeczytania, aby poznać szczegółowe rozwiązania i instrukcje krok po kroku.

Krok 1 – Pomysł na sklep internetowy

Zanim rozpoczniesz jakikolwiek biznes, to musisz mieć na niego odpowiedni pomysł. Nie inaczej jest w przypadku sklepu internetowego. Dlatego w pierwszej kolejności określ czym chcesz handlować i kto ma być Twoim potencjalnym klientem. Znalezienie niszy i oferowanie produktów, które zrewolucjonizują rynek, nie jest takim prostym zadaniem.

Możesz oczywiście sprzedawać towary niebędące w żaden sposób innowacyjne. Musisz jednak dokładnie zbadać rynek, sprawdzić jak duże jest zapotrzebowanie na tego typu produkty oraz jak na tym polu radzi sobie konkurencja. Prześledź więc witryny innych sklepów internetowych, zapoznaj się z ich wyglądem oraz funkcjonalnościami. Podczas takiej analizy poważnie zastanów się nad tym, w jaki sposób możesz się wyróżnić.

Krok 2 – Nazwa e-sklepu i wykupienie domeny

Kiedy wiesz już, jakie produkty chcesz sprzedawać, to musisz wymyślić nazwę swojego e-sklepu. Najlepiej, żeby była prosta i łatwa do zapamiętania. Jest ona jednym z najważniejszych elementów budowania marki, dlatego jej wybór powinien być rozważny. Chwytliwa nazwa znacząco pomoże Ci w przyszłych działaniach promocyjnych oraz marketingowych.

Kolejnym krokiem jest wykupienie domeny, czyli adresu sklepu internetowego. Dla zachowania spójnego wizerunku powinien być on taki sam jak nazwa Twojego sklepu. Powinna również dawać możliwość stworzenia interesującego i przyciągającego uwagę logo. Ważne jest również to, żeby domena miała końcówkę .pl, .com lub jedną z polecanych rozszerzeń domen dla sklepu internetowego, ponieważ lepiej wtedy brzmi i budzi większe zaufanie.

Krok 3 – Wybór platformy e-commerce

Rynek oferuje kilka możliwości w zakresie platform do prowadzenia sklepu internetowego. Jak zatem wybrać tą najlepszą? Musisz wiedzieć o tym, że nie ma rozwiązań idealnych, które byłyby najlepsze dla wszystkich. Zanim dokonasz konkretnego wyboru, odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Jakie towary i w jakich ilościach planuję sprzedawać?
  • Jaki planuję ruch na stronie e-sklepu?
  • Jaką posiadam wiedzę na temat programowania?
  • Jakie funkcjonalności sklepu będą mi potrzebne?
  • W jaki sposób chcę rozwijać sklep w przyszłości?
  • Jakim dysponuję budżetem?

Wyżej wymienione zagadnienia pomogą na wybór najlepszego rozwiązania. A wybierać możesz spośród 4 rodzajów platform e-commerce:

1. Platforma SaaS

Utrzymywana jest ona w chmurze firmy, która jest jej właścicielem i udostępnia ją w formie czasowego abonamentu. Będąc właścicielem sklepu nie musisz w tym przypadku inwestować we własny serwer. Otrzymujesz w pełni gotowe narzędzie, które w pewnych elementach możesz dopasować do swoich potrzeb. Do dyspozycji jest tutaj kilka gotowych modułów oraz szablonów, dzięki którym możesz zmieniać wygląd strony oraz jej funkcjonalności. Będzie to dobry wybór, jeżeli planujesz otwarcie małego sklepu, ze skromnym asortymentem.

2. Platforma Open-Source

Do najważniejszych zalet tego rozwiązania należy bardzo duża elastyczność oraz możliwość dowolnej modyfikacji. Otrzymujesz tutaj pełny dostęp do kodu, więc osobiście decydujesz o tym, jak ona będzie wyglądała i jakie będzie miała funkcjonalności. Musisz jednak dysponować odpowiednią wiedzą techniczną. W przeciwnym razie nie obejdzie się bez zatrudnienia programisty lub współpracy z profesjonalną agencją, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Decydując się na ten rodzaj platformy ważny jest również wybór odpowiedniego hostingu.

3. Platforma na płatnej licencji

Z tego rozwiązania korzystają z reguły najwięksi gracze na rynku, którzy dysponują ogromnymi możliwościami finansowymi. Taka platforma daje dostęp do bardzo złożonego i rozbudowanego narzędzia z wieloma funkcjami. Pozwala na obsługiwanie bardzo dużej ilości zamówień oraz sprawne zarządzanie magazynem i procesem logistycznym. Dodatkowo sklep oparty na takiej platformie działa szybko i bardzo stabilnie. Daje również ogromne możliwości w zakresie rozwijania go w przyszłości.

4. Platforma dedykowana

Taka platforma może być oparta na gotowym CMS-ie lub być stworzona specjalnie pod Ciebie. W tym celu musisz złożyć zamówienie w agencji interaktywnej, która stworzy indywidualnie dopasowany do Twoich potrzeb sklep, który będzie wyróżniał się na tle konkurencji. Rozwiązanie to jest jednak bardzo kosztowne, a jego wdrożenie może trwać bardzo długo, ponieważ każda funkcjonalność jest tutaj tworzona od zera.

Krok 4 – Zaprojektowanie wyglądu sklepu internetowego

Gdy wybierzesz już odpowiednią dla siebie platformę e-commerce, to możesz przejść do stworzenia projektu swojego sklepu internetowego. Jest to bardzo ważny aspekt, który może przybliżyć Cię do osiągnięcia sukcesu. Na jakich elementach powinieneś się skupić w pierwszej kolejności? Na prostocie i użyteczności. Twoja witryna musi być przede wszystkim przejrzysta dla potencjalnych klientów. Produkty muszą być podzielone na odpowiednie kategorie, każdy z nich powinien posiadać rozbudowany opis oraz dobrej jakości zdjęcia. Te dwa ostatnie elementy często są zaniedbywane przez sklepy, więc na tym polu możesz się znacząco wyróżnić.

Strona Twojego sklepu internetowego musi wyglądać profesjonalnie, ponieważ dzięki temu będzie wzbudzała większe zaufanie. Możesz skorzystać z wielu gotowych szablonów lub stworzyć wszystko według indywidualnego projektu. Ważne jest to, żeby całość nie przytłaczała użytkowników. Nie zapomnij również o rozbudowanej wyszukiwarce produktów, która znacznie ułatwi znalezienie odpowiedniego produktu.

Krok 5 – Wybór najlepszego hostingu

Jeżeli zdecydowałeś, że Twój e-sklep nie będzie oparty na platformie SaaS, to kolejnym krokiem, jaki musisz poczynić, jest wybór odpowiedniego hostingu. Na rynku dostępnych jest wiele jego rodzajów, więc wybór nie jest taki prosty i oczywisty. Nie wolno jednak lekceważyć tego elementu, bo nieodpowiedni hosting może sprawić, że strona internetowa Twojego sklepu będzie się wolniej ładowała albo będą występować przerwy w jej działaniu. A to sprawi, że potencjalni klienci pójdą do konkurencji, a Ty nie zarobisz.

Do wyboru masz następujące możliwości:

  • Hosting współdzielony – najlepszy wybór, jeżeli nie dysponujesz doświadczeniem administratorskim. Zapewnia wygodę, jest funkcjonalny i posiada intuicyjny panel obsługi. Jego koszt często nie przekracza wysokości comiesięcznego rachunku za telefon, ponieważ rozkładany jest na wielu użytkowników. Jeżeli się na niego zdecydujesz, to od razu możesz zainstalować swoją stronę i rozpocząć działalność. Za obsługę techniczną odpowiada tutaj dostawca hostingu.
  • Hosting dedykowany – w tym przypadku nie musisz z nikim dzielić miejsca na serwerze, ponieważ jest na nim instalowana tylko Twoja aplikacja. Obsługa techniczna również leży tutaj po stronie firmy oferującej hosting, jednak wszelka konfiguracja leży już po Twojej stronie, dlatego do jego obsługi potrzebna jest pewna wiedza z tego zakresu. Taki hosting pozwala na uruchomienie sporego serwisu z dużą ilością dziennych odsłon. Koszt takiego rozwiązania może być dość wysoki.
  • VPS – Virtual Private Server – jest to opcja pośrednia między hostingiem współdzielonym a dedykowanym. Daje spore możliwości konfiguracyjne przy stosunkowo niskich kosztach. Posiada jednak niższą wydajność niż typowe serwery dedykowane. Będzie doskonałym wyborem, jeżeli chcesz nauczyć się odpowiedniej administracji serwerami, która w przyszłości może Ci się przydać do obsługi hostingów dedykowanych.

Wybierając odpowiedni hosting dla swojego sklepu internetowego musisz zwrócić również uwagę na jego parametry. W pierwszej kolejności powinieneś patrzeć na:

  • ilość domen – w ramach jednego konta hostingowego możesz chcieć założyć kilka stron, więc warto wybrać takie, które nie ma żadnych limitów ilościowych
  • ilość miejsca na serwerze – jeżeli planujesz mieć dużo produktów i do opisu każdego z nich chcesz dodawać kilka dobrej jakości zdjęć, to wybierz hosting udostępniający sporą powierzchnię dysku
  • transfer – działa na podobnej zasadzie, jak przy pakietach w planach komórkowych, czyli pokazuje ile możesz pobrać i wysłać danych w ramach jednego konta
  • ilość skrzynek pocztowych – prowadząc sklep internetowy musisz posiadać odpowiednio skonfigurowane skrzynki pocztowe, żeby móc kontaktować się ze swoimi klientami

Krok 6 – Regulamin sklepu, płatności oraz dostawy

Mając wybraną nazwę sklepu, domenę, platformę oraz hosting możesz skupić się ostatnich detalach, bez których funkcjonowanie sklepu nie będzie możliwe. Krok ten warto rozpocząć od stworzenia regulaminu sklepu. Z jeden strony jest to wymóg prawny, ale z drugiej element ten sprawia, że w oczach klientów stajesz się bardziej wiarygodnym sprzedawcą. Muszą się w nim znaleźć obowiązkowe informacje dla konsumentów dotyczące takich aspektów jak: zwroty, dostawa, gwarancja czy reklamacje.

Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego, musisz zadbać również o systemy płatności. Element ten powinien uwzględniać preferencje potencjalnych klientów oraz ich przyzwyczajenia. Nie chcąc tracić klientów, warto posiadać ich szeroki wachlarz, który nie ogranicza się jedynie do przelewu bankowego czy płatności kartą. System taki musi być odpowiednio zintegrowany z oprogramowaniem sklepu.

Kupiony przez klientów towar musi jakoś do nich trafić, dlatego nie możesz też zapomnieć o zapewnienie różnych opcji dostawy. Ich wybór powinien być równie szeroki, jak w przypadku płatności, bo czynnik ten również może decydować o tym, czy dany klient skorzysta z Twoich usług. W celu ułatwienia całego procesu sprzedaży najlepiej zintegrować swój sklep z kurierami. Dzięki temu zautomatyzujesz większość działań i znacząco przyśpieszysz wysyłkę.

Dodaj komentarz

Kliknij, by dodać komentarz