Start kariery » Praca » Poszukiwanie pracy » Storytellingowe CV – postaw na swoją historię (zobacz przykład)
CV Poszukiwanie pracy Praca

Storytellingowe CV – postaw na swoją historię (zobacz przykład)

Jesteś jeszcze na studiach i martwisz się, że firma, do której chcesz aplikować nie potraktuje Cię poważnie? Spokojnie, poważne potraktowanie to coś innego, niż zwrócenie uwagi na kompetencje, docenienie zrealizowanych projektów i przekonanie co do Twojej postawy. Moja powyższa myśl wskazuje na to, że  niezależnie od poziomu doświadczenia, możesz przekonać pracodawce innymi czynnikami.

Twoje zalety wystarczy przekuć na kompetencje, nawet jeśli nie masz imponującego doświadczenia i towarzyszy Ci jeszcze zawodowa dezorientacja. Jeżeli dodatkowo jesteś nietuzinkową osobą, Twoim atutem w CV może okazać się wciągająca i autentyczna historia. Historia zawierająca Twoją drogę zawodową, wartości w które wierzysz i opowieść o planach, do których dążysz. Storytellingowe CV to właśnie CV opowiadające historię. Twoją historię, której celem jest przekonanie rekrutera.

Rozwiązanie dla kreatywnych

Wiadomo, że nie we wszystkich branżach CV, o którym mówię, będzie pożądane. Niemniej jednak, jeśli zamierzasz swoją przyszłość związać z kreacją, projektowaniem czy inną twórczą aktywnością – to dobry pomysł. Ukazujący Twój pomysł na siebie. Przemyślany pomysł, ukazanie determinacji i odważne sięganie po to, co stanowi dla Ciebie istotną wartość, ceni się teraz najbardziej. Rynek pracy robi się coraz bardziej konkurencyjny i przetrwają Ci, którzy nie zbaczają z obranego kursu.

Jesteś marką osobistą

Niezależnie od tego, czym konkretnie pragniesz się zajmować, pamiętaj o tym, że jesteś marką. Co to jest marka osobista? To przedstawienie siebie w przemyślany, spójny sposób, który ukazuje Twoje największe atuty.

Twoje CV powinno stanowić opowieść o marce. Gdy już napiszesz CV, przeczytaj je dokładnie. Czy przemawia z niego konkretna, godna zaufania osoba, która wie w czym się sprawdza? Pisz CV właśnie pod takim kątem, by sprawić wrażenie kogoś, kto doskonale wie, dokąd zmierza. Za marką osobistą zawsze stoją jakieś przekonania. Pokaż, do czego Ci blisko.

Twoje życie nie mieści się w CV?

Jeśli toczy się ono wokół miejskiej społeczności, jest skupione blisko jakiejś idei – co przekłada się na zaangażowanie w wolontariat, albo pozwala Ci na alternatywny styl życia – zaznacz to koniecznie. Pisząc CV, dołączaj linki (np. do strony stowarzyszenia, czy relacji z wydarzenia, które było przez Ciebie współorganizowane). Dobrym posunięciem jest też wstawianie zdjęć – jeśli miejsce na to pozwala. Wartość Twojego CV wzrośnie, jeśli znajdzie się w nim miejsce na logo marek, z którymi współpracowałeś/aś.

Opowiedz o miejscach, doświadczeniach i ludziach, od których się uczyłaś/aś. Gdzie? W rozpoczynającej CV zakładce „O mnie”. To praktyka właściwa osobistym stronom internetowym, ale… dlaczego nie? Wyjdź przed szereg. Jeśli w Twoim CV nie zabraknie udokumentowanych projektów i „twardych argumentów”, przemawiających za tym, że warto Cię zatrudnić, to odrobina szaleństwa Ci nie zaszkodzi, a może zwrócić uwagę.

Jeśli jesteś zainteresowany pisaniem życiorysu, niekoniecznie w formie storytellingowej, przeczytaj inne artykuły o CV w portalu cvninja.pl. Porady, dobre praktyki i wiele innych!

Bądź osobą, którą sam/sama chciałbyś spotkać

W branżach, gdzie ceni się wyjątkowe pomysły, kluczową rolę odgrywa energia, jaką wnosisz do firmy. Miej na uwadze to, że Twoje CV powinno być energetyczne. Jak wyrazić wspomnianą energię na kawałku papieru? Użyj odpowiednich barw, postaw na architekturę tekstu, która akcentuje Twoje atuty.

W procesie projektowania własnego CV popatrz na nie, jak na ofertę. Zamiast wyliczać miejsca, w których pracowałaś/pracowałeś – napisz na co pozwala Ci Twoje doświadczenie, za co cenili Cię współpracownicy i do jakich efektów doprowadzałeś/aś. Rekruterzy zwracają uwagę na osoby świadome swoich umiejętności i śmiało je prezentujące. Doświadczenie ma teraz każdy, nawet w wieku 20 lat. Tak, życie jest brutalne. Ale czy każdy ma potencjał, własną przemyślaną kulturę pracy? Pokaż, że podchodzisz do swojej kariery strategicznie. W takich pracowników częściej się inwestuje.

Możesz uwieść historią, ale przekonywać należy kompetencjami

Zdiagnozowanie Twoich kompetencji, przedstawienie projektów i referencji powinno stanowić 50%  zawartości CV. Inaczej będzie to festiwal lania wody. Te wszystkie smaczki o których piszę powyżej, mają za zdanie przyciągnąć uwagę i pokazać, że jesteś kimś, kogo warto zaprosić na rozmowę rekrutacyjną, ale to konkrety są decydujące.

Przypomnij sobie, czy w liceum uczestniczyłeś/aś w czymś, co warte jest wspomnienia. O referencje możesz poprosić wykładowców z kół naukowych, do których należysz. Zastanów się, czy jest jakiś projekt, który zrobiłeś/aś z własnej inicjatywy, dla przyjemności? Zaznacz go koniecznie.

Dodatkowe kategorie w CV

1. „Podsumowanie zawodowe.”

Wykwalifikowani specjaliści na początku w CV piszą „podsumowanie zawodowe”. Ty napisz o studiach, jakie wybrałeś i o tym, jak przekładają się na Twoje podejście do wymarzonej pracy. Napisz, czego Cię nauczyły. Rubrykę „Podsumowanie zawodowe” możesz zamienić na „Start mojej kariery.” Racja, jesteś początkujący/ca. Po prostu teraz masz dwadzieścia kilka lat i nie będziesz za to przepraszać. Nie rodzimy się od razu starzy i doświadczeni ; ) Przywilejem tego, że mamy dwadzieścia lat jest otwartość na szanse, jakie podsuwa nam los. Zaznacz to. Otwarcie podkreśl, co chciałbyś/abyś osiągnąć poprzez rozwój swojej kariery. Dopisz, dlaczego tak ważne jest dla Ciebie to konkretne stanowisko, na które aplikujesz.

2. „Cel zawodowy”.

Dokąd zmierzasz? Nawet, jeśli jesteś na początku drogi, musisz wiedzieć, dokąd zmierzasz. Na jakiej pracy Ci zależy? Na takiej, która daje więcej wolności czy więcej zer na koncie?

3. „Działalność dodatkowa.”

Opowiedz o tym, czemu się poświęcasz i co stanowi dla Ciebie ważny aspekt w życiu. Całkiem możliwe, że specjaliści odpowiedzialni za kształtowanie karier w firmie do której aplikujesz, postawią na Ciebie właśnie ze względu na przejawy tej (społecznej, wolontariackiej) aktywności.

4. „Zainteresowania.”

Obroń się zainteresowaniami. Pokaż, że życie Cię porywa. Lubimy ludzi, których coś pociąga. Nawet jeszcze bardziej, niż tych „akuratnych” , starannie wykwalifikowanych. Przemów czymś „osobistym”. Praca stanowi elementarną część naszego życia, ale w żaden sposób nie powinna nas ograniczać.

Zacznij o swojej karierze zawodowej myśleć dość wcześnie, działaj strategicznie, inwestuj w portfolio projektów i kompetencji – a praca znajdzie Cię sama.
Kliknij i zobacz przykładowe storytellingowe CV

justyna
Justyna Poluta – pomaga firmom i freelancerom stworzyć autentyczny wizerunek i sprzedające oferty. Autorka prac dyplomowych z zakresu kreacji marki osobistej i indywidualnych ścieżek rozwoju zawodowego. Prowadzi fanpage: „1001 rad, wskazówek i inspiracji dla freelancerów”. Pasjonatka slow work i zrównoważonej kariery. Chcesz wiedzieć, jak umiejętnie wypromować swoją markę i usługi? Zajrzyj na marketing-freelancer.pl.

tagi

Dodaj komentarz

Kliknij, by dodać komentarz