Pracujący na etacie zazdroszczą przedsiębiorcom swobody, zaś niektórzy biznesmeni chętnie zamieniliby swoją działalność na ciepłą posadę w urzędzie. Tak to już jest – wydaje nam się, że gdzie indziej trawa jest bardziej zielona, a krowy więcej mleka dają. Jakie są więc różnice między pracą na etat a własną działalnością?
Zarobki
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od pieniędzy. Pracując na etat masz zagwarantowane wynagrodzenie wypłacane co miesiąc. To podstawowa zaleta umowy o pracę. Do 10-go następnego miesiąca wynagrodzenie musi wpłynąć od pracodawcy na twoje konto. Prowadząc własną firmę twoja wypłata jest uzależniona od tego, czy kontrahent zapłaci ci na czas i czy w ogóle będzie miał zamiar zapłacić ci za wykonaną usługę. Tak więc twoje dochody są nieregularne, zaś terminy wymaganych płatności z twojej strony (wynagrodzenia pracowników, ZUS, podatki itp.) niestety są sztywne.
Własna działalność ma jednak jedną przewagę w tym zakresie nad pracą na etacie: teoretycznie twoje zarobki są nieograniczone. Pracując u kogoś wiesz, ile otrzymasz co miesiąc, no może wpadnie ci jakaś premia bądź dodatkowa prowizja. We własnej firmie jest tak, że raz nie masz za co opłacić rachunków, zaś innym razem twoje wynagrodzenie znacznie przewyższa to, co mógłbyś zarobić u kogoś na etacie.
Bezpieczeństwo finansowe
Otrzymując regularne wynagrodzenie za pracę na etacie jesteś w stanie planować swoje wydatki i regularnie oszczędzać. Problem pojawia się, gdy pracę tracisz, a każdy ma przecież stałe koszty życia, często jest też obciążony kredytami. Wtedy możesz żyć z oszczędności i szukać pracy. A jak jej nie znajdziesz, to zostaniesz po pewnym czasie z długami i problemami, jednak nie nastąpi to od razu.
We własnej firmie problemy z długami mogą pojawić się z dnia na dzien. Wystarczy, że paru kontrahentów ci nie zapłaci, a ty nie masz zapasów finansowych na czarną godzinę i toniesz w długach po uszy.
Co więcej, pracując na umowę o pracę jesteś wiarygodny dla banków. Łatwiej ci uzyskać kredyt bądź pożyczkę. Instytucje finansowe niechętnie udzielają kredytów przedsiębiorcom. Paradoksalnie jeśli zatrudnisz pracownika, to on dostanie kredyt, a ty jako przedsiębiorca nie.
Ale… Spójrz na listę najbogatszych Polaków. Nie znajdziesz tam ludzi pracujących na etacie, tylko przedsiębiorców. Ponosząc większe ryzyko, masz zarazem większe szanse na bycie bogatym.
Stabilność zatrudnienia
Stabilność zatrudnienia to mrzonka. Pracę mogą utracić nawet osoby z doskonałym doświadczeniem kwalifikacjami. I to z dnia na dzien. Pracując na etacie często nie jesteś świadomy sytuacji finansowej swojego pracodawcy. Pewnego pięknego poranka możesz przyjść do pracy i otrzymać wypowiedzenie. Pracując u siebie jesteś w pełni świadomy swojej sytuacji i możesz zawczasu planować możliwe rozwiązania problemów.
Wolność
We własnej firmie nie musisz prosić się o urlop, nie musisz również tłumaczyć się, że się spóźniłeś. Jesteś teoretycznie panem swojego czasu. Teoretycznie, bo takie sytuacje są rzadkie. Najczęściej jest tak, że pracujesz więcej niż na etacie i trudno ci wygospodarować czas na urlop. A jak chorujesz, to nie zarabiasz. A na etacie – proszę bardzo. Chory? Bierzesz zwolnienie i masz wynagrodzenie mimo to na koncie.
Satysfakcja z pracy
Prowadząc własną firmę masz poczucie, że jesteś panem swojego losu i to daje ci dużą satysfakcję. Do tego z reguły robisz to, co lubisz robić. Na etacie nie zawsze osiągasz poczucie zadowolenia. Często realizujesz się poza pracą – ze znajomymi, zajmując się swoim hobby. Dla przedsiębiorcy praca to pasja. Dlatego też wielu przedsiębiorców nie wróci na etat za żadne skarby. Pomimo czarnych stron przedsiębiorczości uparcie prowadzą swoją firmę. Dlaczego? Po jak pisał Jack London: „poznali już smak niedźwiedziego mięsa”. I nie chcą już domowych obiadków.
Własny biznes – Jak dojść do sukcesu to polecana przez StartKariery pozycja skierowana do przedsiębiorców z różnym stażem – i tych początkujących, i tych zaawansowanych. Dzięki tej książce: będziesz pracować z pasją, ale mniej niż 8 godzin dziennie zaoszczędzisz pieniądze unikając nieudanej rekrutacji jednego pracownika, poznasz 7 kluczowych czynników sukcesu w komunikacji biznesowej, otrzymasz 7 skutecznych technik na zabezpieczenie Twojego know-how i bazy klientów (przykład: umowa o zakazie konkurencji), otrzymasz gotową receptę na więcej niż 6 trudnych sytuacji biznesowych, codziennie będziesz pracował nad 1 cechą lidera biznesu. Polecamy!
Dodaj komentarz