Obecnie wszyscy marketingowcy i przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, jak duże znaczenie dla sukcesu firmy ma program lojalnościowy. O konieczności jego wdrożenia już się właściwie nie dyskutuje. Kwestią dyskusyjną pozostaje jednak to, jak stworzyć program, który zapewni firmie korzyści. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie planowanie programów lojalnościowych.
Obecnie wszyscy marketingowcy i przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, jak duże znaczenie dla sukcesu firmy ma program lojalnościowy. O konieczności jego wdrożenia już się właściwie nie dyskutuje. Kwestią dyskusyjną pozostaje jednak to, jak stworzyć program, który zapewni firmie korzyści. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie planowanie programów lojalnościowych.
Zacznij od analizy
Aby stworzyć dobry program lojalnościowy, trzeba dogłębnie przeanalizować aktualną sytuację firmy. To niezbędne, aby dopasować program do potrzeb klientów. Otóż każda firma ma nieco inną grupę odbiorców. Oznacza to, że inne programy lojalnościowe będą doceniane. Aby wybrać promowane produkty czy nawet formę programu, trzeba zatem określić grupę odbiorców. Jeśli jest ona niejednorodna, należy przeanalizować, jakiego typu ludzi jest w niej najwięcej. Następnie należy sprawdzić, który typ klientów robi największe zakupy, które produkty dobrze się sprzedają, jakie programy lojalnościowe odnoszą sukcesy w danej branży itd. Tak naprawdę liczba analiz, które trzeba przeprowadzić, jest ogromna. Natomiast interpretacja wyników nie jest prostą sprawą.
Aby planowanie programów lojalnościowych dawało pozytywne rezultaty, analiza musi zostać przeprowadzona profesjonalnie. Dlatego dzisiaj przedsiębiorcy coraz częściej zlecają ją fachowcom. Mowa o firmach, które mają wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Ponadto dysponują narzędziami, które ułatwiają zbieranie danych, a także ich późniejszą analizę. Jedną z takich firm jest Sparta Loyalty. Mowa o przedsiębiorstwie, które kompleksowo zajmuje się wsparciem w zakresie planowania programów lojalnościowych dla firm. Firma oferuje usługę konsultingową. Innymi słowy, jeśli tylko tego potrzebujesz, specjaliści zajmą się za Ciebie obsługą programu.
Program lojalnościowy jako element większej strategii
Zajmując się planowaniem programów lojalnościowych, nie można pomijać innych działań marketingowych czy obszarów działalności firmy. Należy również brać pod uwagę jej aktualną sytuację. Chodzi o to, aby program był dostosowany do aktualnych działań marketingowych. Powinien doskonale się z nimi uzupełniać. To warunek konieczny, aby zmaksymalizować zyski. Kształt i treść programu warto uzależnić od tego, jakiego rodzaju produkty są aktualnie promowane oraz jak przedstawia się przekaz marketingowy firmy.
Ważną kwestią jest także sytuacja finansowa firmy oraz budżet przeznaczony na marketing. Nie mamy wątpliwości, że na programach lojalnościowych nie należy oszczędzać. Jednak z drugiej strony inne działania marketingowe też są ważne. Poza tym firma powinna dysponować środkami na działania operacyjne oraz kapitałem zabezpieczającym. Innymi słowy, na program lojalnościowy warto wydać dużo, ale nie tyle, aby inne działania przestały być możliwe do prowadzenia. Dlatego planowanie programów lojalnościowych powinno uwzględniać również kwestie finansowe. Warto w tym miejscu podkreślić, że nakłady na programy wcale nie są decydujące, jeśli chodzi o ostateczny ich sukces. Wartość nagród w programach lojalnościowych jest istotna, ale nie najistotniejsza.
Dodaj komentarz