Firma, na której czele stoi dobry pracodawca jest w obecnych czasach przepustką do odniesienia sukces. Nie da się ukryć, iż wielu przedsiębiorców skupia się jedynie na promocji oferowanych produktów, przez co mogą mieć oni trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników. Kluczową rolę odgrywa budowanie dobrego wizerunku pracodawcy w oczach potencjalnych oraz obecnych podwładnych. Jedną z najczęściej stosowanych technik jest employer branding. Czym zatem jest employer branding? Jak skutecznie budować wizerunek dobrego pracodawcy? Przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej!
Spis treści
Employer branding – co to jest?
Employer branding to działania mające na celu kreowanie dobrego wizerunku pracodawcy w branży zarządzania zasobami ludzkimi. Celem tej strategii jest promowanie przedsiębiorstwa jako najlepszego miejsca do rozwoju kariery. W zależności od grupy adresatów, employer branding dzieli się na dwa typy – zewnętrzny i wewnętrzny.
Employer branding zewnętrzny ukierunkowany jest głównie na pozyskanie nowych, wykwalifikowanych pracowników, ale również potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych. Działania employer brandingowe polegają na budowaniu wizerunku pożądanego pracodawcy oraz uczciwego współpracownika. W tym celu niezbędne jest uczestnictwo w różnego rodzaju targach pracy, promowanie przedsiębiorstwa wśród studentów, jak i przygotowanie billboardów czy reklam zachęcających do aplikowania na dane stanowisko. Ważnym elementem jest również tworzenie ofert pracy, obejmujących benefity, jakich kandydat do pracy nie znajdzie w innych firmach.
Z kolei strategia employer brandingu wewnętrznego skierowana jest nade wszystko do obecnych pracowników. Pozwala to na zmniejszenie rotacji pracowników, zatrzymania najlepszych specjalistów, ale także wzrost skuteczności, bo zadowolony pracownik jest bardziej efektywny. Strategia ta opiera się na wprowadzeniu miłej atmosfery w miejscu zatrudnienia. Co więcej, pracodawca oferuje pracownikom różnego rodzaju benefity w postaci np. dostępu do prywatnej opieki medycznej, posiłków w pracy, karnetów na siłownię, dofinansowania do szkoleń i kursów, atrakcyjnych bonów dla całego zespołu oraz wielu innych.
Dzięki takim czynnikom następuje budowanie wizerunku pracodawcy, co ma znaczenie zarówno dla obecnych, jak i przyszłych pracowników.
Jak budować wizerunek pracodawcy?
Potrzeby pracownika na pierwszym miejscu
Nie ulega wątpliwości, że najlepszy pracodawca to taki, który stawia potrzeby pracownika na pierwszym miejscu. Kluczowe jest zrozumienie potrzeb podwładnych i dostosowanie się do nich. Bardzo ważne jest, aby skupiając się na employer brandingu zewnętrznym w żadnym stopniu nie zaniedbywać obecnych pracowników. Dobry pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym uczestnictwo w rozmaitych kursach i szkoleniach mających na celu rozwój kariery.
Dodatkowo warto uwzględnić elastyczne godziny pracy, w tym możliwość pracy zdalnej, pamiętając przy tym o zachowaniu balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Dobrym rozwiązaniem jest także organizowanie wyjazdów i spotkań integracyjnych podczas których zespół będzie mógł nawiązać dłuższą relację, wymienić się doświadczeniami, co jest bardzo istotne we wspólnej współpracy.
Obecnie w wielu firmach standardem stały się benefity, o których wspomnimy w dalszej części artykułu. Coraz więcej pracodawców decyduje się wprowadzić posiłki dla pracowników w miejscu pracy. W tym celu dobrze jest wyodrębnić specjalne pomieszczenie, w którym podwładni w dogodnych warunkach będą mogli zjeść obiad. Z pewnością zostanie to zauważone i docenione przez pracowników, co niewątpliwie pomoże w kreowaniu dobrego wizerunku pracodawcy.
Komunikacja w miejscu zatrudnienia
Zintegrowana kadra pracownicza to niewątpliwie klucz do sukcesu dla przedsiębiorstwa. Pracodawca budując swój wizerunek powinien stwarzać okazję do wymiany spostrzeżeń, uwag czy nowych pomysłów, aby współpraca była owocna. Dzięki temu pracownicy z pewnością odczują, że pracodawca liczy się z ich zdaniem, co przekłada się na większe zaangażowanie w wypełnianie codziennych obowiązków. Bezsprzecznie zwiększa to poczucie bezpieczeństwa oraz stabilność zatrudnienia.
Pracownicy również znacznie przywiązują się do pracy, co sprawia, że będą postępować lojalnie wobec swojego szefa i z pewnością nie zainteresuje ich posada w innym przedsiębiorstwie. Co więcej, będą polecać swoje miejsce zatrudnienia innym, potencjalnym pracownikom. Bardzo ważne jest także informowanie podwładnych o nadchodzących zmianach, dzięki czemu będą mogli odpowiednio się przygotować. Komunikacja w zespole jest więc nieodłącznym elementem employer brandingu.
Inwestycja w rozwój pracowników
Pracodawca dla którego najważniejszy jest rozwój pracowników z pewnością zyskuje w oczach obecnych, jak i przyszłych podwładnych. Przy tym warto zaznaczyć, iż dokształcanie osób zatrudnionych jest bardzo opłacalną inwestycją. Fachowa wiedza i umiejętności przez nich zdobyte z pewnością zostaną wykorzystane w miejscu pracy, co w znacznym stopniu może przełożyć się na odniesienie wielu sukcesów.
Wielu potencjalnych kandydatów szukając zatrudnienia zwraca uwagę na możliwość pogłębienia kompetencji oraz zdobycia nowych kwalifikacji. Niestety bardzo często za kursy podejmowane we własnym zakresie trzeba sporo zapłacić, dlatego też pracodawcy oferując darmowe szkolenia zyskują bardzo dużo w oczach pracowników. Organizując ciekawe szkolenia warto wziąć pod uwagę zarówno możliwości, jak i oczekiwania podwładnych. Dobrze przeprowadzone skutkuje wieloma korzyściami – dla samych pracowników oraz firmy.
Atrakcyjne benefity
Benefity, czyli świadczenia pozapłacowe to również nieodłączny element działań employer brandingu. Zapewnienie przez pracodawcę atrakcyjnych benefitów z pewnością przekłada się na kreowanie dobrego wizerunku firmy. Jednocześnie świadczy to o zatroskaniu pracodawcy o zdrowie pracowników. W obecnych czasach właściciele firm mogą wybierać spośród różnych możliwości. Jednym z najpopularniejszych benefitów jest bez wątpienia dostęp do prywatnej opieki medycznej. Pracownicy bez długiego oczekiwania w kolejce mogą udać się na wizytę u lekarza oraz badania. W niektórych przypadkach zezwala również na wykonanie niewielkich zabiegów, leczenie stomatologiczne i inne.
Pracodawcy bardzo często decydują na wprowadzenie benefitu, jakim jest karnet sportowy. Rozwiązanie to sprawdzi się w przypadku pracy siedzącej i zdalnej, ale nie tylko. Darmowe wejścia na siłownię, basen czy zajęcia fitness zdecydowanie sprzyjają zachowaniu zdrowia oraz wspomagają zachowanie kondycji psycho-fizycznej. Kolejnym atrakcyjnym benefitem jest serwowanie posiłków w pracy. Z pewnością jest to duże udogodnienie dla pracowników firmy. Badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia dowiodły, iż produktywność osób, które spożywają obiady w miejscu zatrudnienia wzrasta aż o 25%. Pracownicy wykonują powierzone obowiązki zdecydowanie efektywniej i dokładniej, co przekłada się na korzyść firmy.
Promowanie przedsiębiorstwa w sieci
Employer branding to strategia na którą składa się także promowanie przedsiębiorstwa. Oznacza to, że pracodawcy powinni zadbać o jak najlepszy wizerunek firmy w Internecie. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że niezadowoleni pracownicy bądź partnerzy biznesowi bez przeszkód będą mogli podzielić się swoją opinią na temat przedsiębiorstwa. Najlepszym środowiskiem, aby przestawić swoją firmę w dobrym świetle są oczywiście social media.
Pracodawcy coraz częściej na platformach takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn tworzą konta przyporządkowane swoim firmom. Dzięki temu z łatwością mogą zaprezentować działania firmy oraz kreatywną pracę. Możliwości jest mnóstwo – może odbyć się to za pomocą zdjęć lub krótkiego filmiku. Jeśli chcesz zbudować wizerunek dobrego pracodawcy i jednocześnie wzbudzić zaufanie klientów warto utworzyć konto w social mediach!
Dokładnie zaplanuj działania firmy
Employer branding to również planowanie działań biznesowych. Pracodawca, który ma wyznaczony cel z pewnością zyska bardzo dużo w oczach potencjalnych, jak również obecnych pracowników.
Właściciel przedsiębiorstwa powinien być przede wszystkim uczciwy, ponieważ wszelkie kłamstwa zostaną bardzo szybko zauważone przez podwładnych, co z pewnością niekorzystnie wpłynie na wizerunek firmy. Dodatkowo dobra organizacja pracy świadczy o profesjonalizmie i rzetelności pracodawcy, dzięki czemu osoby zatrudnione mogą odczuć stabilność zatrudnienia. W tym celu przedsiębiorca powinien unikać nagłych decyzji i zmian, co pozwoli całkowicie wykluczyć to zjawisko. Należy podkreślić, iż dokładne zaplanowanie działań biznesowych niewątpliwie pomaga w konsekwentnym rozdzieleniu zadań pomiędzy poszczególnych pracowników firmy i wpływa na budowanie wizerunku pracodawcy.
Więcej o employer branding dowiesz się na stronie https://smartlunch.pl/blog/2019/07/24/employer-branding-czyli-jak-budowac-wizerunek-dobrego-pracodawcy/
Podsumowanie
Sytuacja na rynku pracy gwałtownie się zmienia. Pracodawcy toczą prawdziwą walkę o pozyskanie wykwalifikowanych pracowników. W tym celu decydują się na podejmowanie różnych działań, mających na celu budowanie dobrego firmy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Działania w obszarze employer brandingu są podstawą skutecznego marketingu oraz pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji. Najbardziej istotnym czynnikiem jest uwzględnienie potrzeb pracowników i zapewnienia im poczucia stabilnego zatrudnienia. Oprócz tego firmy bardzo często oferują różnego rodzaju benefity, wyjazdy, szkolenia i kursy, co bez wątpienia przekłada się na sukcesy dla firmy.
Dodaj komentarz